måndag 30 maj 2016

75 mm regn

Det regnade rejält i slutet på förra veckan. 50+25 mm har gjort gräsmattan sumpig. Skulle behöva klippa gräset men som det är nu blir det nog en lerbana efter mig och gräsklipparen. Växer så det knakar gör den i alla fall.

Måste börja med min andra svavelpion som blommar sedan ett par dagar. Knoppen var gulare än min första, men ändå finns det rosa i den här blomman också. Det gör ingenting för den är så fin ändå.


Överraskningsväxt. Nästan under vårärtens kudde blommar den här fritillarian. Behöver märka upp den imorgon, annars kommer den att försvinna i grönskan. Namnet? Den liknar varken F. acmopetala eller F. pallidiflora. Några andra har jag inte att jämföra med.

Regnet ja, äppelträden står för den ultimata blomningen och just nu blir det drivor av vita äppelblommor. Har täckt mina underliggande sådder och plantor. Idag tittade jag till dem, och i en balkonglåda verkar det blivit stopp i hålen. Hoppas dessa dagliljesmåttingat inte farit illa av vattenansamlingen.

Har semester denna veckan. Det blir trädgård för hela slanten för mig. Gör färdigt så mycket som det går så det blir snyggt.
Vid rosengården blev det svårt eftersom det är så vattensjukt. Nåja, det finns annat.

Ha en skön måndagskväll alla!
/Anette

4 kommentarer:

  1. Det var mye på så kort tid! Men nå kommer varmen, så da vokser det nok mye :)
    Så vakker peon!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med så mycket regn. det är ju bra med det på våren Vi har inte fått något så vi får regna själva hihi.
    Härlig pion. jag har en gul buskpion som inte blommat än väntar med spänning på den har nästan glömt hur den ser ut
    Ha det gott på din semestervecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Det skulle varit toppen om vi fått så pass mycket regn, här är det fullständigt snustorrt :( Det är med blandade känslor som man längtar efter regn dock. Det brukar ju inte sluta när det väl börjar men men...... Så härligt med en semerstervecka för dig, nu får du passa på att njuta riktigt mycket :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. En rejäl del av det där regnet hade du gärna fått skicka hit. Vi fick bara 5 mm. Torrt så det skriker!
    Märklig färg på frittilarian. Våra blir blåaktiga eller vita.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!