torsdag 5 mars 2015

Rosa / Blommig fredag

Rosa, som i engelskans "Pink", som också är deras namn på nejlikor.
Här blir det nejlikor för hela slanten! Skulle likaväl kunnat relatera till rosor i dagens bidrag till "Blommig fredag", många fler tolkningar hittas här: http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Små nejlikor, det gillar jag.
Mycket.
Som liten blomflicka tyckte jag särskilt mycket om de späda backnejlikorna. Kommer jag tillbaks till där somrarna ofta tillbringades som liten skulle jag kunna gå runt och peka ut ställena där blåklockan, kattfoten och backnejlikan fanns i mängder. Förnimmer det torra gräset, ser den vajande timotejen och känner värmen från uppstickande stenhällar med ränder från istiden.

Har förstås skaffat nejlikor till den egna trädgården. Många av dem är frösådda. De är lättsådda och till min stora glädje börjar årets frön gro. Fyra nya ska det förhoppningsvis bli.
Det är Dianthus cruenthus, blodnejlikaDianthus simulans, orvilosnejlika (kolla kudden)och Dianthus 'Joan´s Blood'. Väntar bara på Dianthus armeria, knippnejlika. (Som nu även den grott!)
Blommorna på namnsorten förväntas bli lite olik sin mor, när det är namnsorter blir det ju ofta så.

Första bilden visar en som jag tycker extra mycket om. Det är Dianthus nardiformis, Kommer från Hannelotte Kindlund i Övertänger som jag besökt ett par gånger.

Den här på andra bilden är en frösådd som inte stämmer med sitt namn, söt ändå, får den vara kvar. Små fjäderblommor, doftar fint.





Betydligt högre växt och större blommor har en som står i kryddgården. Både vita och rosa blommor.

En annan mindre, även den i kryddgården. Lite lik en som uppmärksammats på sistone som heter 'Marieberg', en gammal sort. Sollejongapet anfaller från ena hållet.

Så här går det när man sår namnsorter. Det blir både det ena och det andra.

Små nejlikor finns även i gult, Svavelnejlika. D. knappii 'Yellow Harmony'.

D. 'Waithman´s Beauty' är namnet på den här skönheten. Jag har sått av dess frön, de plantorna kommer att visa sitt resultat i sommar. Antagligen blommor med olika utseende.

De flesta är planterade vid kanter, av stock eller sten. Ett par finns mitt i stora perennrabatten intill pion och småblommande klematis.



Förutom dessa har jag en som ska ha blå blommor, heter 'Siberian Blue'. Så särskilt blå är de inte. Hittar ingen egen bild.
Borstnejlikor fanns på gården och finns fortfarande. Kommer i flera färgkombinationer.
Har även en som heter D. cartusianorum (Brödranejlika), en annan som heter D. squarrosus.

Det finns en som jag särskilt önskar, 'Gran´s Favourite' Är det någon som har och vill dela med sig av en tuss, så tackar jag inte nej;))

Ha en härlig helg, den första i vårmånaden mars, alla!
/Anette


29 kommentarer:

  1. Ja nog är det minnen med nejlikor allt Mamma hade mycket sånt hon gillade verkligen dom. Till skillnad från mig då det finns ingen i min trädgård, Har försökt men jag tror de känner på sig att de inte är helt välkommen här. Alla är vi olika.Du har ju många fina och annorlunda sorter som jag inte visste fanns. När man inte är älskare av dom letar man heller inte ju.En del av dom skulle jag kunna tänka mig även hos mig.
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Oh ja nejlikor är en stor favorit hos mig också :) Älskar doften framför allt och jag hade en hel del olika tills för några år sedan när vi hade en eländig frystorka på våren, då "rök" nästan allihop :( men eftersom de andra blommorna som finns i rabatterna nu har växt upp till stora ruggar finns det inte mycket plats för nya nejlikor nu. Var sak har sin tid heter det ju :) Men jag tycker verkligen om denna växt :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar variation!!! Visste inte att det fanns så många.
    Tack för inspirationen!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Wow, så många söta varianter du har! Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Många fina, känner igen några till utseende. Svavelnejlikan har jag inte sett förut, riktigt fin.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Tycker också om nejlikor. Tyvärr har jag haft lite bråttom med att så dem. Älskar doften och sirligheten. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med namnsorten.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  7. Vad fint du tolkat temat. Med dina nejlikor som en röd tråd. Själv har jag bara borstnejlikor som lite så där promiskuöst korsar sig hej vilt och slår sig ner lite var stans.

    Ha en riktigt skön helg
    Kristina

    SvaraRadera
  8. Nejlikor är en av mina favoriter och oftast har dom olika rosa nyanser. Dessutom doftar många oroligt gott. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  9. Jøss, så mange forskjellige nelliker. De "bustet" var tøffe :)

    SvaraRadera
  10. Även om jag inte tillhör de rosa fanatikerna, måste jag medge att det är fint.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  11. Vilket intressant och inspirerande inlägg! Har försökt med svavelnejlikor, men de försvann. Inser nu, då jag ser bilden din, att jag saknar dem. De fjäderformade, mm. Jag behöver fler nejlikor, så är det! Vet jag nu... =oP
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  12. Många söta nejlikor!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  13. Jag gillar nejlikor jag med!

    Ha det gott och heja Digitalis!
    /Ruben

    SvaraRadera
  14. Oj vilket utbud av nejlikor! Fina. Inser att jag har inte en enda....

    SvaraRadera
  15. Vad mycket vackra nejlikor. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Du har en fantastiskt massa olika frösådder, som jag alltid varit så otroligt inspirerad av sedan många år på AoT-forum! :) Jag är så glad att vi har olika tolkningar idag! Du har fantastiska nejlikor!!! :) Hoppas du får en skön ledig (?) helg!!! :) Mia

    SvaraRadera
  17. Så många fina nejlikor, gillar dem verkligen, men funkar inte hos mig.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Oj det var många fina Nejlikor! Med så många godsaker borde du snart få besök av makaonfjärilar. Det gäller bara att vara uppmärksam då deras besök är snabba. De verkar alltid vara på väg någon annan stans.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  19. Vilket trevligt inlägg om nejlikor. Kul att läsa om och se alla dina sorter.
    Önskar dig en skön helg!
    Eva

    SvaraRadera
  20. De där små nejlikorna är så fina! Själv har jag också en rosa, gammal bondsort som doftar just nejlika (alltså krydd-dito).
    Härligt inlägg!
    /Anja

    SvaraRadera
  21. Aha en till som gillar nejlikor! Här är en till.
    Den gula var ju fin den har jag inte sett förut.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  22. Små nelliker i store flokker er kjempefint :)

    SvaraRadera
  23. Så vackra nejlikor, och så många olika! Måste erkänna att jag nästan har glömt bort att de finns, har bara backnejlika. Men så vackra de är! Tack för inspirationen!
    Ha en skön fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  24. Vilken fantastisk samling med nejlikor. Jag har liksom aldrig kommit på att ha nejlikor och så finns det hur många fina som helst. 'Marieberg' är ju verkligen jättesnygg!

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  25. A wonderful collection of Dianthus - I'm imagining the smell...
    Have a nice weekend

    SvaraRadera
  26. Jag älskar nejlikor - också - och skulle egentligen ha massor eftersom dom gillar torr jord. Men...förmodligen vattnar jag alldeles för mycket, så dom brukar dö redan efter nått år! Och är det nått man ska lära sig av så är det ju erfarenhet, så numera odlar jag inte längre nejlikor!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  27. Så mange flotte rosa du har i din hage. Og så fasinerende disse fjærblomstene var!
    Ha en fin helg :-)

    SvaraRadera
  28. Jag har precis börjat "upptäcka" nejlikor och upptäckt att de är jättefina. Men en så länge har jag endast några varianter av borstnejlika.
    Den svavelgula är jättefin! Jag gillar ju gult :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  29. Jag är också väldigt förtjust i nejlikor men ritar in den mer åt kunder i nya rabatter än vad jag tyvärr har den hemma. Måste så klart bli ändring på det. I år har jag sått själv. Hoppas de blir fina!
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!