tisdag 10 juni 2014

Äkta och annan sorts igelkott

Bilden på den stora igelkotten som skuttade från en av mina rabatter igårkväll sitter på näthinnorna på oss som såg den.
Annat är det med igelkottsnejlikan. Såddes för bara något år sedan. Nu börjar de första blommorna komma. Färgen är mer rosa än som syns på bilden. Kudden med blad är som en liten igelkotte.



Amsonia ciliata, har stått och stampat, i år har den bättrat sig något. Trivs i halvskugga av glanskörsbäret. Den blå färgen fortsätter en klematis med senare. Fröna är långa och smala.


Skuggrabatten i kvällssolen. Hostorna blir större och större. Det rosa är praktvivan som blommat väldigt länge.

Dagens finaste ros är nog 'Seager Wheeler'. Konkurrens av Finlands vita förstås! Apropå vit, den vita klematisen närmast mig är 'Miss Bateman'. Vilade förra året men kommer bra i år, som det ibland sker med klematis.

När skomakaririsen avslutat sin fina blomning i glasverandarabatten har den dubbelt så höga 'Flavescens' tagit vid. 'Immortality har också börjat men den finns ingen bild på (än).

Doftar ordentligt gör både den tidiga gula dagliljan och irisen 'Senlac'. Värre doftbomb är 'Loop de Loop', sötare doft får man leta efter.

Pionen 'Buckeye Belle' fick sin placering vid aklejan 'Ruby Port' i samma färg. De förstärker varandra väldigt bra.
Idag har vi firat pappa som fyller 77 år. Grattis igen!

Hoppas ni också haft en bra dag och härlig sommarkväll!

/Anette

3 kommentarer:

  1. Här har Amsonia ciliata nästan blommat över fast här trivs den i ett rätt soligt läge. Här är det också en otrolig växtkraft hostorna är enorma just nu och det brukar de inte vara innan midsommar. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder jag njuter av alla dina irisar det är en stor passion hos mig, Nu fick jag också några namn på de jag fått av vänner som inte heller vet vad de heter.Kan jag skicka bilder på mina till dig på E-posten så kanske du kan säga om jag tror rätt.Den där igelkottsblomman var ju bara så söt.
    Ha nu en skön mitt i veckan dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag vet namnen på de flesta av mina men det finns ingen chans att kunna bedöma dina, vet alldeles för lite och tiden räcker inte till för mitt eget nu.
      /Anette

      Radera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!