torsdag 27 mars 2014

Rosaröd vår

Upptäckte att vårljungen börjat blomma. Här finns bara en, denna i rosa:

 Den rosaröda julrosen har redan slagit ut. I förgrunden skymtar en mindre planta av den fyllda röda blåsippan.

Hepatica nobilis 'Rubra Plena', vars plantor jag nyss inventerade. Här är tre andra, en större och två mindre. Jag har ännu fler!

Inför vår/försommarvisningen började jag kolla igenom gamla blomningsanteckningar. Läste om en Crocus 'Yalta'. Blev fundersam om den fanns kvar. Fick napp direkt för visst finns den kvar. Någon har smakat av flera av blommorna, därför ser den lite hålslagen ut. (De är inte rosaröda)
Den här veckan har jag vårdat en förkylning, är nästan bra nu. Fy så snabbt man tappar i ork, idag var jag ute så mycket som möjligt. Mest satt jag bara och njöt av solen (och snörvlade).

Så fick jag meddelande om att en bok fanns att hämta ut. Tänkte köpa Marie Hansson & Björn Hanssons Lökar & Knölar i "stan", i en riktig bokhandel förra helgen. Baxnade då jag såg priset, nästan 500:-. Beställde på nätet och betalade hälften. Samtidigt som det är viktigt att bokhandeln överlever....
Ur boken tänker jag hämta mycken information om mina lök- och knölväxter inför visningen i maj.

Ha en skön avslutning på mars alla!
/Anette

1 kommentar:

  1. Älskar vårljungen, så lättskött och så otroligt glädjande färgstark efter vinterns gråskala:) Avundas dig dina stora bestånd av fyllda rosa blåsippor, undrar om jag någonsin får uppleva det här. Svårt det där med att gynna lokala/fackhandeln eller nätet:( Ofta blir det ju plånboken som får avgöra hur gärna man än vill. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!