lördag 29 juni 2013

Rätt Lady & fint just nu

Påstod att pionen 'Lady Alexandra Duff' blommade så fint nyligen. Fel av mig. Det var 'Pêcher'.
Det här är rätt lady: 'Lady Alexandra Duff' Hon har ett helt hov av vitpytta till sällskap, även stjärnflocka, binka och krolliljor finns väldigt nära.

 En av alla andra pioner är 'Edulis Superba'. Mycket vanlig. Passar fint in i magnoliarabatten.

En till pion, som tagit lite tid på sig. Först i år har blommorna blivit fullstora och alldeles underbara. Lätt att få tag på är också en fördel den har. 'Jan van Leeuwen'. Den har samma sorts binka som ladyn har nära sig. Framför har en elfenbensklocka spridit sig. Helt ok placering. En näva ska flyttas, den blommande 'Silver Scrolls' i förgrunden växer i hörnet på en annan rabatt.

På bordet är en gammal sorts begonia.

Dvärgpilen 'Flamingo' lyser upp, nävan 'Summer Skies' strax bakom precis under fönstret på lilla ladan. Det som sticker upp är glanskörsbäret där en fint blå klematis svingar sig uppåt, 'Fujimusume'.
Det gröna helbladiga med den vita gaveln bakom sig är just en helbladig klemtis.
Något nytt syns längst ner till höger. Vi tittar närmare...

Aha, det är rosen 'Great Western' Med alla dessa knoppar i antågande ser det onekligen lovande ut.
Apropå rosor, nu blommar det mer eller mindre i hälften av de cirka 60!
Ännu bättre ska det vara om 10 dagar. Då hoppas jag på att det kommer folk som vill titta på just rosorna.
9 juli kl 15!

Kastar en blick på kanten av örtagården. Några självsådda perenna lejongap har smugit sig i bland nejlikor och rosenmyntan.

Igår var sista arbetsdagen. Nu är det semestertid ett tag framöver. Gissa min glädje då maken och svärdottern kommer gåendes med älskade barnbarnet i vagnen, de kommer för att möta mig. Arbetskamraterna hann se mitt lilla underverk innan jag drog iväg.
Vad hade då det jag skrev om Alve gemensamt med vallmon?
Jo, 
han tycker om att studera kontraster. Medans andra familjemedlemmar donade med poolmontering och grillförberedelser, så rådde jag om Alve-liten. 
Vi gick omkring i trädgården såklart!
Hans favorit då var vallmon 'Prinzessin Victoria Louise'. De svarta fläckarna är "wow" för honom!

Ser att en ny följare anslutit sig. Roligt att du hittat hit Renate. Jag har dina snödroppsmattebilder på näthinnan.

Ha en underbar avslutning på juni alla!
/Anette


1 kommentar:

  1. Förstår att semestern är efterlängtad, så underbart att bli mött av lilla Alve så att du riktigt kunde förevisa underverket för arbetskamraterna:) Hjärtat svämmar fullständigt över av stolthet när man får göra det;) Härliga bilder från din trädgård:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!