tisdag 5 augusti 2014

Dagens glöd

Morgonsolen var som ett glödande klot vid soluppgången idag. Här har den kommit upp ganska högt, men vi har ett askmoln från den stora skogsbranden. Det sticker i ögon och näsa. På eftermiddagen vände vinden och det klarnade upp igen. Fågelvägen är det 70 km dit.

En glödande ring har amiralfjärilen. Det här är den första för året som letat sig upp till min trädgård. Första som jag lägger märke till i alla fall. Ser mycket men aldrig allt.

Den högsta dagliljan visade upp sin första blomma för året idag. Den är dubbel och heter 'Kwanso'. Min enda dubbla.
Till granne har den likaledes glödande 'Back Draft' och 'Siloam Nugget'
/Anette

5 kommentarer:

  1. Häftiga bilder. Hörde på fasebook någon som skulle till Torsåker för att hjälpa till med någon brand.
    Är det någon brand där med???
    Önskar dig en fin onsdag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar soluppgångsbild! Skönt att höra att branden är långt ifrån er, hoppas verkligen att de snart får bukt med den. Fulva kwanso är riktigt läcker med sin eldiga färg:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vacker bild! Men otäckt att brandröken når så långt och att branden sprider sig!

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bild på fjärilen! Jag har vimsat efter alla dem som flyger här men inte lyckats på en enda skarp bild. De är väldigt fladdriga! Obehagligt både med brand och rök och aska. Nu hoppas vi att vinden inte vänder så branden vrider sig!

    SvaraRadera
  5. Riktigt otäckt är det med branden. Jag kände röken ända uppe nära Sollefteå när jag var där.

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!