fredag 19 december 2014

Solbacken: Pallkragelandet (12/18)

Var?
Våren 2006 när vi kom hit var det en vanlig fråga. Så är det ju när man flyttar. Var ska vi ställa den, var kan vara en bra plats för den här? osv.
Nu gällde frågan var den kommande grönsaksodlingen i pallkragarna borde placeras.
Hmm
Hm...aaahha!
"Om jag tar bort den stora snöbärsbusken och en av rödvinbärsbuskarna.. här emellan äppelträden och stora perennrabatten."

Mätte upp och ritade på rutat papper. Klippte ut pallkragar i samma papper och började lägga pussel på bordet. 

Just innan jag började gräva hade jag läst en diskussion på Allt om Trädgårds trädgårdsforum att det i princip var omöjligt att gräva bort en snöbärsbuske utan att få rotskottsproblem. Då bestämde jag att ge mig på busken, grävde i flera dagar, följde noga alla ytliga rotskott till dess ände. 
Jag lyckades med min ambition och det kom faktiskt aldrig något rotskott!




Under alltihop ligger en duk, som golv använder jag täckbark.Det blev 3 x 3 pallkragar, de flesta med dubbel höjd.
Sommartid används de till ettåringar, både grönsaker och blommor. Det kan vara sallat, rödbetor, dill, persilja, bönor vitlök, ringblomma, blåklint och luktärt.

Vintertid som förvaring åt delade plantor och fröuppdragna plantor. Täcker med torra löv och läger armeringsnät över.
I våras utökade jag ytan bredvid landet, där kunde jag ställa egna och plantor till försäljning. Det blev lättare för mig att se de sådder som var dags att skola om.






Området fungerar och så länge träsidorna håller (de har plastskydd inuti) får det vara så här.
Jag gjorde en liten förändring i somras när jag böjde till ett armeringsnät och hade luktärter komma upp från två håll. Det blev som en portal.



/Anette

2 kommentarer:

  1. Luktärtsportalen är helt underbar. Jag har ett armeringsnät som jag tvekar mellan att fylla med klematis eller luktärtor. Nu blev jag sugen på det senare. Jätte fina blider från er fina trädgård.

    SvaraRadera
  2. Den portalen alltså!!! Funderar direkt om jag kan göra något liknande...

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!