torsdag 27 november 2014

Solbacken: Magnoliarabatten (5/18)

Druvfläder, praktlysing, gullris och rödklöver, det är ungefär det som växte här våren -06. Den fyllda bergspionen också, men den fick förstås vara kvar när en radikal förändringsvåg gick igenom det som skulle bli Magnoliarabatten.




Jag ville ha en magnolia.
Då fanns ytterst sällan någon på de lokala försäljningsställena. En stor bok, ett praktverk om magnolior hade givits ut och jag fastnade för den mörkaste av de s k flickmagnoliorna. Den fick jag tag i.

Magnolian 'Susan' pryder med sina blommor när rabatten har sin höjdpunkt på våren-försommaren. Den tiden får den här många långa blickar på sig. Det är välförtjänat!
Mina favoriter narcisserna trängs och avlöser varandra med blommor. Självsådda svavelpionen tjusar betraktaren.
Det är ganska mycket i rosarött och vitt här. Lågt nere röda och vita blåsippor likaså julrosor, högt uppe med sen blomning klematisen 'Purpurea Plena Elegans' (matchar färgen på fönsterbågarna, så var det tänkt), ton-i-ton en blodtopp 'Pink Tanna' som svävar intill de robustare klematisblommorna.
I vitt narcisserna och stammen på himalajabjörken intill.

Förutom den magnolian finns en liten till, en stjärnmagnolia. Den har redan blommat, inte ens knähög. Emellan dessa finns en ginnalalönn, knappt synlig förrän den klär sig i höstfärger. Två magnolior, en klematis, en ginnalalönn och Himalayabjörken, det är de som bildar höjd. 'Susan' når brösthöjd, är som en tät buske.







Framtiden då, ja om det får plats med mer narcisser, roliga tulpaner och doftande hyacinter gärna det. Lite Corydalis malkensis håller på att etablera sig. Nya julrosor kommer att blomma kanske nästa år.

/Anette

4 kommentarer:

  1. Man kan inte tro att det är samma rabatt:) Så härligt med all blomprakt, speciellt ljuvligt att titta på nu när allt är olika nyanser av brunt:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig rabatt. Den gillar jag verkligen. Magnolia står högst upp på min lista till de nya rabatterna som kommer att bli när stora huset är klart. Annars lär de trampa ner den.
    När jag kikar in till dig och ser huset så längtar jag faktiskt tillbaka till Wall.
    Ha en fin torsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Åter igen, jag är imponerad av din förmåga att blanda perenner och träd/buskar:).
    Vi måste byta östfasaden på vårt hus våren 2016 och då tänkte jag flytta ut och göra om rabatten. Jag vill göra en brinnande höstrabatt (har mycket tulpanlökar där på våren också). Men jag vill också få fler buskar och stenar, för det lutar naturligtvis också!

    SvaraRadera
  4. Vackert så man nästan smäller av. Måste nog komma och hälsa på igen till sommaren.. ;) Det var ju ett tag sedan.

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!