söndag 9 november 2014

Novembersjabbig blomning i Norrland

Tvivlade starkt på att något skulle blomma. Tji fick jag eftersom åtminstone sex växter blommar idag den 9 november. Här har varit flera frostnätter. Snö kan man knappast påstå att vi haft, skulle kunna kallas snödamm om ordet finns.
Snygga är de förvisso inte, ganska sjabbiga faktiskt.
Först ut är Geranium shikokianum som är optimistisk med flera knoppar på gång. Höstastern kämpar på fint. Tanig och eländig är ängsklockan, som jag inte planterat men heller inte rensar bort. Den dyker upp lite här och där och så vill jag ha det.



Mera åt det rosa hållet är en gammal flox, borstnejlikorna och kärleksört.



Även om det blir lite mildare några dagar tror jag inte på mer i blom i år. Lägger nog in en brasklapp för den vita julrosen, såg att en knopp rest sig högre än de andra som ligger ihopkrupna...
/Anette

3 kommentarer:

  1. Det är en förunderlig värld vi lever i tycker jag men jag kan inte annat än glädjas och njuta av att det finns blommor än. Var på Hön i helgen och där fanns både det ena och andra i blomsterväg även om det var kalla vindar.
    Ska till kolonin i mitten av veckan och se hur där ser ut.
    Ha en fin och bra vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Här faktiskt en o annan blomma på blodnävan och en del primulor blommar för fullt det är nästan lite skrämmande för snart är det ju advent:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vilka kämpar! Ser här att anlagen på kärleksörten för nästa säsong kommit långt och julrosorna blommar för fullt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!