söndag 18 juni 2017

Andra besökare

Ett sällskap ställde in.
I veckan har det ändå varit gott om folk som njutit av trädgården som jag gör. Det har varit flera andra smågrupper som kommit.
Snöbollsbusken har aldrig sett bättre ut. Någon gren är aningen för svag och ska få lindring i sin kamp att hålla sig lite mer uppåt.
Ser att en vitblommande klematis 'Toki' ännu lever och verkar göra jobbet, att producera sina fina vita blommor som accent till dessa bollar. 'Toki' brukar hinna, precis innan snöbollarna ger med sig.


'Finlands vita ros' nummer ett (nummer två har jag i skuggan några meter härifrån)
Isländska 'Kathrin Vidar' till höger.


Lätt att missa de utsökta blommorna på Geranium renardii. Förr var det så, nu i nya pergolan står en soffa och när jag sitter där (ofta!) vandrar blicken...då stannar jag ofta upp vid de här blommorna. Annars är bladen lite speciella och pryder sin plats resten av säsongen.

Hoppsan, var det nära att jag sa idag. Här trodde jag på en mörkblåblommande Phyteuma, det gör absolut ingenting att den visade sig vara vit. Lika välkommen ändå.

Färgkrock, om ni skulle se omgivningen. Iris-Lottas iris 'Mint Fresh'. Lika fin som gräsirisen som även den är helt magnifik just nu. (ingen bild)

Gul daglilja och en iris av det blaffigare slaget.


For med lite osanning inför dagens spontanbesökare. (Jag vet att ni kommer att läsa detta)
Jag missade namnet med tio rader i boken om "Perenner"...inte 'Nana', den heter 'Peggy'. Hela namnet är Lychnis flos-jovis 'Peggy'
Mycket intressant att ta del av diskussionen om en speciell pion från en gård i trakten. Den vill jag verkligen veta mer om.
Nätterna är här nu bara 5 timmar korta, än handlar det om minuter hit och dit.
Ha en härlig tid inför midsommar!
/Anette

5 kommentarer:

  1. Så mye fint du har i blomst akkurat nå! Den irisen har jeg ikke sett før, og den var virkelig fin.
    Ha en fin ny uke!

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint du har som blommar nu, Finlands vita saknar jag ibland, fast när jag tänker på alla rotskott den sände ut så......;) Men som sagt vacker är den verkligen :) Att komma på namn är inte lätt, vi hade besökare från Danmark för en stund sedan (3 st) och NU kommer jag ihåg vad växten hette- Camassia :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Den blaffiga irisen har jag också, tycker den är fin.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Takk for en fin runde i hagen din. Hyggelig med hagebesøk:-)
    Ha en riktig fin midtsommer, og nyt sommernettene.
    Eirin

    SvaraRadera
  5. Irisen fick jag när jag köpte en iris på Lisebergs trädgårdsdagar. Den skulle vara mörkt blåsvart :) Rätt placerad funkar den bra. Snöbollsbusken är så fin och de tidiga bollarna är väldigt fina i bukett.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!