torsdag 1 juni 2017

Kan det bli bättre?

Tagit semester.
Beviljade mig själv det efter vinterns/vårens vikariedagar, som blev ungefär 15 stycken. Tre dagar i månaden. Lagom! Sätter upp mig tillgänglig när/om jag känner för det igen.

I knopp flera kalla dagar, men nu blommar Anemone triphylla för allra första gången. Platsar i den nedre nyare av skuggrabatten, för det har blivit rätt fullt i ordinarie skuggrabatt.

Nu har nämnda skuggrabatt sin bästa tid.

I ett tidigare inlägg har jag berättat om dess tillkomst:
http://solbackenstrad.blogspot.se/2014/12/solbacken-skuggrabatten-1018.html

Här trängs blad och blommor i olika färger och former. En hel del i vitt eller svart. Julrosornas tid är nästan över. Den mörka halvfyllda kämpar på än. Brokbladiga drakmyntan lyser upp mitt i. Högst upp en välformad vårärt. Till höger om den en Iris graminea.
Allra längst till högen skymtar Morina longifolia, urtjusig växt. Kinkig med blöta, så hela vintern har den haft skydd över sig. Ser ut att arta sig förnämligt. Det här är en växt som väcker mångas intresse.


Strax under hostan i gulgrönt blommar just nu en liten primula. Primula luteola, frösådd.


Mer i ljust är den ljuvligaste av sockblommor, 'Niveum'. Kommer från Botaniska i Visby, där jag råkade vara när de hade sin plantmarknad, på den tiden yngre favoritsonen bodde där.
Svavelgul Anemone demissa. Tynar sin tillvaro här. Än har den inte gett upp.
Mörkbladig alunrot (Heuchera 'Silver Scrolls) och mörkblommiga aurikler.


Strutbräken har kommit av sig själva, liksom ljungen i torvblocken. En del ljung behöver ansas bort för det har blivit för torrt.
Busken uppe till vänster är en katsura. Den klarade sig hyggligt under senaste (sista?) frostnatten.



En del av skuggrabatten är lite surare. Jätteglad blev jag av att återse nya lilla 'Wren', ihopträngd emellan amerikansk trolldruva (Actaea rubra), Rhododendron 'Cunninghams White' och Rhododendron 'Kermesina'. Några små hjärtan 'Dicentra Bacchanal' kommer upp lite som de vill.



Eventuellt kommer jag att vara med på växtmarknaden i Sandviken på söndag (13-15). Om väderprognosen ändrar sig, för 8 grader och regn, då blir det inget. Nästa alternativ är lokalföreningens egen växtmarknad här i Torsåker den 10 juni. Kan bli bättre det...
Håller på att plocka ihop plantor. Några behöver krukas upp och andra putsas till.

Snart får jag meddelande från biblioteket att en reserverad bok är min att läsa. Har väntat länge på Göran Greiders "I trädgården hörs andra ekon". Någon regnig dag framöver ska den läsas! Ser fram emot det, alltså läsningen, regniga dagar nja. Det blir bra när den kommer.

Något jag förgäves väntat på i tre veckor är ett paket med växter. Haft mycket god kontakt med Louise på Odlas kundservice, som lovat skicka nytt redan.
"Bring" har haft paketet i Gävle sedan den 18 maj. Gävle ligger 5 mil härifrån...
"Bring Not" borde de heta. I alla fall kom paketet ikväll den 1 juni. Jag ville nästan inte öppna lådan...resultatet var rätt torrt och dystert. Möjligen, med lite tur kanske något kan överleva.

Det här får bli mitt första inlägg i juni. Syrenerna har precis slagit ut. De sista lövträden att slå ut är askarna och de har precis börjat.
Fler med samma tema i "Blommig Fredag"kommer här:http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Ha en skön pingsthelg alla!
/Anette

11 kommentarer:

  1. Vad vackert det ser ut i din skuggrabatt! Sockblommorna är jag väldigt förtjust i och många har hos mig bildat stora partier och är så himla bra marktäckare :) Trist när man väntar på växter o posten inte levererar :( Hoppas att du kan få ersättningsplantor om de inte klarar sig. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker skuggrabatt.ibland tycker jag att skuggiga rabatter får dom finaste växterna.Det finns ju många som trivs i skugga eller halvskugga.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Oj så mycket fint, massor av spännande växter. Tråkigt med paket som inte kommer fram, i synnerhet växter, det går ju inte så bra. Hoppas det blir bra väder så att du kan vara med på växtmarknaden. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  4. så otroligt mycket vackert! Sockblomma står på min vill ha lista!
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Hur fint och fräscht som helst. Morina longifolia hade jag en gång, men den försvann.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag blir riktigt arg när jag läser om ditt paket med växter - här hör man bara om PostNords slarv men då är minsann Bring inte ett dugg bättre! Hoppas du får en ny omgång med friska glada plantor!

    Gillar din rabatt med alla olika bladformer - riktigt sofistikerad och annorlunda!

    SvaraRadera
  7. Meget vakket skyggebed... Inspirerende!
    God pinsehelg!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig runda vi får följa med på :) Skuggrabatter står väldigt högt i kurs hos mig och din var väldigt artrik och vacker.

    Ha en härlig Pingst! Carina

    SvaraRadera
  9. Härligt med din skuggrabatt, många tips om fina växter till min egen skuggiga rabatt.
    Ha en fin helg/Marika

    SvaraRadera
  10. Snygg och frodig skuggrabatt med många spännande individer. Greiders bok vill jag också läsa, men det har inte funnits tid. Det finns så mycket verklighet att njuta av just nu. Tråkigt med paket som inte kommer, jag vågar bara beställa lökar, särskilt efter att ha läst om andras missöden. Man blir både arg och ledsen.
    Ha en fin dag
    Marta

    SvaraRadera
  11. Härlig skuggrabatt med roliga växter och mycket annat verkar du ha på gång också. Förstår att du är en tillgång på växtmarknaderna.
    Tråkigt med växtleveransen. Bor också på landet och hit kör man bara om man har fler ärenden, så paketen blir liggandes dvs om nån inte fattat fel och skickat till Avesta istället för Alvesta. Det händer också med jämna mellanrum.
    Hoppas det löser sig
    /Anette

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!