måndag 25 maj 2015

Blyg skönhets första blomma

Missade nästan denna premiärblomning. Jag har gott om pioner. En del fanns här från början, andra är inköpta och några är frösådda.
Mitt i den här gröna röran står en lackpion, Paeonia obovata 'Alba'. Den blommade inte förra året. Av en händelse skulle jag visa plantan för en likasinnad i lördags. Hade sett en knopp, men såg den inte...för att under ett blad gömde sig blomman.


Alldeles intill den här vita lilla skönheten växer ett antal bergspioner med fyllda blommor. Snart är det deras tur.
Lackpionen står väl trångt. Visserligen blir den väl inte särskilt stor, men den behöver mer rymd ikring sig än den har idag.
Blundar för det orensade. Jag försöker i första hand hålla maskrosorna borta, åtminstone de som kommit upp i knopp. Det är ambitionsnivån som ser ut att hålla i alla fall. Hellre nöjd med det lilla än missnöjd med allt som inte kan göras. Men det är ju bara jag som vet vilka planer jag har.

Ha en skön försommarvecka alla!
/Anette

4 kommentarer:

  1. Jag har många pioner men just P.obovata har jag inte, jo har har sått den men den har inte visat sig ännu. Din vita ser helt bedårande ut vilken tur att du fick syn på den :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Hej Anette,

    Vilken grönska! Ursnygg växtmiljö.

    SvaraRadera
  3. Åh, så vacker den är! Vilken tur att du såg blomman...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. ÅÅÅÅ så vacker!!!Har bara en rosa blommande obovatan själv...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!