torsdag 12 april 2018

Trädgårdsjobbspremiär

Glasverandarabatten har fått sig en liten upprensning. Nåja, kanske inte så liten för det blev en hel skottkärra full.
Även om inget blommar här än är det mycket på gång. Här blev snabbt snöfritt och västerläge gör att viss värme stannar med hjälp av husgrunden. Det kommer massor av iris, pärlhyacinter och en del tulpaner.


På andra ställen är det 20-30 cm snö. Under vinterskyddet finns förhoppningsvis Morina longifolia som är kinkig med väta.

Snödroppar och krokus blommar där de blivit befriade från snön.

Ett par vårkrukor åker ut och in. Alldeles för kallt om nätterna...

Har hittat TrädgårdsFägring som en bloggportal för trädgårdsbloggare som mig. Ser på förra veckans länkade bidrag att jag kommer att känna mig "hemma" där. 
Det blir första gången jag ska länka mitt inlägg till Trädgårdsfägring, imorgon. 

Riktigt skön vår i luften när solen skiner och tröjan åker av. Premiär för det också!
/Anette

18 kommentarer:

  1. Härligt att du är igång, så roligt. Och det låter spännande med TrädgårdsFägring, hade säkert varit något för mig också om vi hade bott kvar i huset.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får hänga med när du har din fikonträdgård!
      Anette

      Radera
  2. Hej Anette!
    Så skönt att komma igång i trädgården. Här är snön helt borta sedan länge, men marken lite frusen på skuggsidan. Vackra krokus, de blommar här också på solsidan, på andra ställen syns de knappt. Men då får jag njuta av dem länge.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rabatterna kommer fram mer och mer men än är över halva trädgården vit.Visst är det bra att sprida på blomningstiderna genom olika lägen. Det gäller här också.
      Anette

      Radera
  3. Hej Anette!
    Skönt att snön smält undan i vissa lägen hos dig! Den där bilden med isiga drivorna inte rolig! Om det kan vara en tröst har vi också minusgrader om nätterna.
    Väldigt vackra krokus! Har de något namn?
    Önskar dig en trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart krokusen har ett namn...jag har bara inte koll på det, kan det helt enkelt vara vårkrokus, Crocus Venus?
      Anette

      Radera
  4. Hej Anette,

    Hoppas verkligen att TrädgårdsFägring passar dig! Det är enkelt utan prestationer. bara att länka sina vanlig inlägg och enkelt hitta andras trädgårdsbloggar. Det kändes viktigt att starta för att försöka höja statusen för oss ihärdiga bloggare :)

    Du är så varmt välkommen!

    Ha en fin helg och om du känner för att blogga om vårbestyr så gör det och länka igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som musik i mina öron! Tack.
      Anette

      Radera
  5. God morgon Anette!
    Jag har vaknat till en solig morgon, hoppas det är samma hos dig. Inatt har vi för första natten på ett tag inte haft minusgrader. Så skönt. Kanske du snart slipper kånka dina krukor ut och in. För nu ska det nog bli lite högre dygnstemperaturer. Kollade mina snödroppar här om dagen och dom var bara uppe ca 2 cm. Snökrokusen i gräsmattan såg jag inte alls så det är ett tag kvar tills jag får njuta av blomning på min mörka tomt. Men den som väntar på något gott ...

    Önskar dig en skön helg! Och jätteroligt att du länkat till TrädgårdsFärgring!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än är det flera minusgradsnätter kvar. Tror ändå de kommr klara sig i växthuset, med lite fiberduk.
      Snödroppar, vinterdäck och krokus har idag fått sällskap av blåsippor. Ljuvliga tider!
      Snart din tur också.
      Anette

      Radera
  6. Kul att få läsa dina bloggar igen, det var ett tag sen. För det är ju så att ibland så "tappar" man bloggare på vägen så att säga. Men nu är vi med i samma gäng igen.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång i vinter har jag ramkatböver din blogg via någon annans. Men ingen regelbundenhet alls. Njuter av den begynnande vårblomningen den är så efterlängtad, mer än vanligt pga långvintern Vi haft.
      Anette

      Radera
  7. All snön är borta här, men vad segt det var innan det verkligen blev vår, och nu rusar den på och pockar på att nu är nu.
    Härligt med en ny blogg-grupp igen!
    Kram!
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snön försvinner mer och mer. 40% är ännu täckt. Den gräsmatta som finns är mer än lovligt geggig. Gör vad som kan göras under dessa förhållanden.
      Anette

      Radera
  8. Måste kännas underbart att komma igång. Vädret har varit helt ljuvligt tänker jag. Hoppas min sådd av morina överlevt i kallbänken...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittade till plantorna under krukan och de ser superfina ut. Hoppas du också lyckas med sådden.
      Anette

      Radera
  9. Roligt att se att även du hittade hit.Här är det snöfritt nu och det blommar snödroppar och krokus.Mycket annat är på väg och nu efter städhjälpen kan jag se var det är liv.Mycket trevligt.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt med ännu ett bekant och saknat ansikte. Efter ett par dagar i kanten av trädgården kommer jag att känna av nya ovana muskler imorgon. Kunde inte låta bli. Hittade en massa smått under ris och löv.
      Anette

      Radera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!