torsdag 5 april 2018

Mycket vår

Vårtecknen hopar sig:
  • Snöfritt på vägarna (de flesta)
  • Snödroppar som blommar (de på friland startade före de som finns i växthuset...)
  • Vintergäck i blom
  • Snön drar sig bort centimeter för centimeter från husgrund, staket, buskar och träd.
  • Ytan på snön (40 cm kvar) samlar smuts
  • Första bofinkarna, koltrastarna och tranorna har registrerats. Jag stannar upp och lyssnar!
  • Knopparna på persikan i växthuset ökar i storlek för varje dag
  • Trångt i fönster och under lysrör av plantor...och snart behöver lejongapen skolas ut...
  • Första vårkrukan planterad! Eftersom det finns risk för väl kallt om nätterna får den stå i växthuset.


Trädtaklöken börjar ta sig igen efter vinterns underskott på ljus.
Den skulle fått en ny kruka förra året, ser helt förvuxen ut som den är nu.

Länge sedan förra inlägget. Tid har jag i överflöd men jag har prioriterat annat.

Vårliga hälsningar
/Anette

6 kommentarer:

  1. Härligt! Även här i vår kalla dal börjar man skönja en del krokusknoppar men isig snö täcker de flesta rabatter och hela kökslandet. Ett fint regn idag gör sitt bästa att tina eländet!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Letar jag på rätt ställe så sticker krokusspjuten upp en aning. Regnet har gjort gott. Tyvärr håller ingen skare längre att gå på.

      Radera
  2. Vilken sann optimist du är, själv har jag svårt att se vårtecknen även om det finns några få. Har bara en trädtaklök kvar, blev räddad i sista stund efter att jag ställt dem för kallt, på källarsvalan.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, måtte din fina mörka trädtaklök fixa fortsättningen. Nu får den massor av ljus och det mår mina så bra av.

      Radera
  3. Hej Anette!
    Jag var för tidigt ute med mina penséer, glömde dem ute, och de frös. Får vänta på värmen till nästa plantering. Snön har regnat bort, finns bara några enstaka isfläckar kvar. Krokusen tittar fram, sådderna inomhus växer och undrar när de skall få komma ut.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska hålla koll på temperaturen så jag får behålla de penséer jag skaffat. Ja visst nästan hör man på såddernas önskan om uteliv!

      Radera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!