torsdag 16 november 2017

Vyer idag och tidigare





Med minsta möjliga snötäcke över trädgården fick jag till några bilder som det ser ut nu.
Det är det gömda paret i "Lilla skogen" som gömmer sig väl sommartid.

Glanskörsbäret på andra bilden är stjärna under eftermiddagarna, då motljus gör sitt för de glödande barkflagorna. Rosen 'Agnes' blommar då liksom "allt" annat.

Bambuplantorna utgör bakgrund till mängder av klematis vid den nybyggda långa pergolan. Nu är det bara bambun som är grön. Det var några plantor som inte var tillräckligt eländiga för att kunna avstå vid höstens slutförsäljning för några år sedan. 25 kronor stycket, var det värt att chansa. Hittills fungerar de som väntat eller faktiskt bättre.






Fler trädgårdsvyer kommer i denna länken:
http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/

Annars då?
Jo, jag stickar baby- och barnsockor. Det är så härligt att min skadade vänsterhand fungerar tillräckligt bra för detta. Sockor till mina barnbarn och vänners barnbarn.
Frösorteringen är klar. Det blev nästan en halv kompostpåse med gamla bortsorterade fröer. Kvar är förmodligen för mycket ändå:))
Efter fredagens vikarierande tar jag semester och jullov. Då blir det fem vikariedagar för hösten. Det räcker.
(Det var så få barn på avdelningen jag skulle vikariera på så jag valde att vara hemma istället. Glada blev småfåglarna för nu är fågelmatningen igång)

Ha en skön fortsättning på mörka november (som blev aningen ljusare i veckan efter den lilla snön)
/Anette

21 kommentarer:

  1. Glanskörsbäret gör sig verkligen fint nu när solen står lågt. Har också ett och det "brinner" i den lösa barken när solen är framme.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Det gjemde paret er veldig fine på bilde fra sommeren også.
    Hva heter treet som har blader som lønn, men med lys grønn kant rundt. Veldig fint.
    Høres koselig ut å strikke små sokker.
    ha en fin avslutning på denne uken.
    Turid

    SvaraRadera
  3. Lönnen är en vitbrokig skogslönn, Acer platanoides 'Drummondii'. Jag är väldigt förtjust i den.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig pergola. Ska det bli clematis längs med stolparna så kommer den att bli helt fantastisk!
    Ha en fin helg /Lotta

    SvaraRadera
  5. Din pergola skulle jag kunna tänka mig här hemma .Den var fin.Samma vy blir olika när man fotograferar vinter eller sommar.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Pergolan är väldigt vacker och allt annat också, fullt med vackra vyer att titta på. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  7. Alltid roligt att jämföra de olika årstiderna. Och ofattbart hur mycket det hinner växa på en säsong.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag föredrar de snöfria bilderna, njuter av allt det frodiga. Din pergola tillför trädgården det där lilla (STORA!) extra.
    Ha nu en skön stickandes helg.

    SvaraRadera
  9. Åh, jag längtar efter snön! ljuset och allt vackert man kan fota. Jättefina vyer i din trädgård!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Den brokiga Lönnen är helt i min smak då jag är svag för det som är grönt och vitt.Jag gillar även bilderna med snö och din pergola är så fin.Trevlig helg/Margareta

    SvaraRadera
  11. Så fine rabatter du har! Den grønne og hvite lønnen ser helt lik ut som min. Tror den heter 'Drummondii'

    God helg!

    SvaraRadera
  12. Så vackert det är, det gömda paret. Så bra med bambun, ibland gör man fynd där resultatet blir väldigt lyckat. Bilden vid pergolan är som en dröm. Och vilken snygg soffa!

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  13. Hej Anette!
    Så vackert i dina rabatter, pergolan är riktigt fin. Underbar lönn, den skall jag lägga på minnet.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  14. Fina vyer hos dig!
    Jaså redan jullov, vad trevligt ;)

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Så bra det äskande paret gör sig där i dungen och det är så vackert med pudersnö. Pergolan kommer du säkert att få mycket glädje av till sommaren både vad det gäller blomning och att sitta ner en stund i halvskuggan och njuta av ditt verk.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  16. Härliga vyer hos dig. Vacker skulptur på det förälskade paret:) Vacker är även lönnen med de varigerade bladen.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  17. Härliga vyer och pergolan har blivit så fin. Håller med Anette om att paret var vackert med snön. Spännande att ha en staty som bara man själv vet om när grönskan är som tätast.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  18. Alltså, det där paret skulle jag verkligen vilja ha! Helt underbara :)

    Vad är det för vacker lönn? Superfin!

    Ha en skön fortsatt helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  19. Själv har vi inte fått någon snö än och de lilla frost som kommit har jag missat när jag varit på jobbet. Jag längtar faktiskt till en förändring till det kallare. Å andra sidan har jag planterat i en rabatt idag, det är inte dåligt det heller.

    Ha en skön söndag! /Charlotte

    SvaraRadera
  20. Klart man inte kan låta Klematisplantor står kvar när de endast kostar 25kr st. Hoppas att de mår bra under vintern och visar färg nästa år!

    //TrädgårdsTankar

    SvaraRadera
  21. Precis en sån lönn har vi planterat i helgen. Vi sa till på plantskolan i våras att vi var intresserade av en vitbrokig lönn och i fredags ringde de och sa att vi kunde komma och hämta vår lönn.
    Hålet var grävt sedan länge men trädet var betydligt större än vad vi räknat med så hålet räckte inte riktigt till utan det blev som en kulle som trädet står på nu.
    Hoppas den kommer klara sig!

    Ha en fin start på veckan!
    Birgitta

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!