torsdag 21 april 2016

Bättre inne än ute

Kallt och blött.
Ändå går det inte att låta bli att gå ut så snart tillfälle ges. Kylan och blötan, inte lockar det till något uteliv precis, fast jag kan ju som sagt inte låta bli...(Inne har jag bladlöss att bekämpa, så det saknas inte att göra;))

Har haft två ytterst intensiva veckor på jobbet. Mitt batteri är helt urladdat och det laddas bäst i min trädgård. Därför har jag planerat in en välbehövlig semestervecka nu. 
Är närapå klar med rosenklippningen. Det blev ovanligt mycket bortklippt i år.
Sedan väntar jordgubbslandet på att jag ska göra det färdigt. 

- Ja, vad ska man säga!?, som tema på Blommig Fredag kan passa in på mina blöta blomsterbilder. Andras tolkningar här: http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Först ut en bild på det nya staketet som vi (=maken) håller på att färdigställa. Vi har ju utökat tomten och behöver avgränsningar. Stilen passar perfekt till vår gård. Smakprov på en bit, för den är inte helt färdig än.

Lilla 'Thor', vad ska jag göra med dig. Vanliga gullflockan växer som ogräs men den här är lite kinkigare.

Nerslagen vårlök. Har ju så taniga blad och när blötsnö och regn vräker ner så har den inte myckaet att sätta emot.

Pölar av krokus i gräsmattan. Endast de vita återstår efter några år. Lång blomning i kalla vädret.

'Blue Pearl'

Min bästa snödroppsherre: 'Sam Arnott'. Sist ut, så välformad och väldoftande. Namn efter en skotsk galantofil född 1852.
Lika snygg i sol. Ett grönt uppochnervänt V i blommans inre blir då tydligt.

'Beth Evans', sakta blir hon större. Bakom anas det som är kvar av crocus 'Vanguard'. En liten liten rönn jag sått anas till vänster.

Otroligt att buskpionerna knoppas när det är som det är. Det är bara att hoppas de slipper frysa bort.

Först väntar en barnbarnshelg, sedan en trädgårdsvecka, oavsett väder.
Ha det så bra ni kan alla!
/Anette



16 kommentarer:

  1. Ja, det er samme kalde været her. Det blåser så kaldt at det er bedre inne enn ute, ja. Så vakre de snøklokkene er! Det må finnes utallige sorter av de, og de er like fine alle sammen. Herlige trepioner!
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Inte fullt så blött här men ingen värme precis. Nu blommar sippan som jag fick av dig. Kul.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Sagolikt vackert staket! Så trist med regn o blötsnö:( Du ska se att veckan som kommer blir solig o fin :) Här har vi visserligen haft fint väder men vinden är kall så det gäller att inte hamna på skuggsidan. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Så trist när vädret är så där kallt och blött.
    Här var det en härlig dag igår med sol och lagom temp fast lite väl hårda vindar. framåt kvällen blev himlen svart och vinden ökade och så kom det några regnskurar.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Så trist när vädret är så där kallt och blött.
    Här var det en härlig dag igår med sol och lagom temp fast lite väl hårda vindar. framåt kvällen blev himlen svart och vinden ökade och så kom det några regnskurar.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Hoppas du får laddat batterierna igen med barnbarn och ledig vecka. Har precis haft en helledig vecka. Jag har varit ute mest hela tiden och det har varit såå skönt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Någon blöta har vi inte haft så jag blev orolig att växterna skulle börja vissna i stället. Vi har haft det så torrt. Som tur var så regnade det i går em och i natt så idag ser allt mycket bättre ut. Någon värme har vi inte men det är bara att klä på sig ordentligt för ut måste man. Konstigt nog växer det trots det kyliga vädret och nu får nog allt lite ny kraft med regnet. Ha det fint. CArita

    SvaraRadera
  8. Hoppas du får en fin trädgårdsvecka, med lite sol och värme.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  9. Hoppas du får en härlig trädgårdsvecka och att dina batterier blir fulladdade igen :)

    Må så gott!
    / Birgitta

    SvaraRadera
  10. Så inspirerande inlägg, trots att det var blött. Gillar skarpt staketet som är så traditionellt. Måste hitta någon bild på ert hus också, kanske finns här på din blogg? Ska botanisera runt lite. Hoppas du får laddat batteriet igen. Brukar bli bra i trädgården. Önskar dig en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  11. Fina bilder iallafall. Men nu vill jag verkligen ha värme...

    SvaraRadera
  12. Visst är det skönt att "jobba" lie i trädgården, men ibland kan det bli lite mycket på en gång. Speciellt den här årstiden. Så jag var faktiskt glad åt att det var alldeles för kallt och dessutom blött idag. Istället har jag och en väninna ägnat halva dagen till att gå igenom Dix lökväxtkatalog. Och jag som inte skulle ha några tulpaner alls i höst, jag har redan bestämt mig för 6 olika sorter - och ganska många av dom också måste man ta!!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  13. Oj så mycket som blommar hos dig nu! Vad härligt!! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  14. Inte kul med kyla o regn, hoppas snart värme och sol. Hursomhelst, du visar vackra bilder. Så fint staket! Ja, och lilla 'Thor", så söt. Bland andra...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  15. Staketet blir jättefint och vad skönt att ha en hel trädgårds vecka framför sig. Så skönt att kunna få den tiden och göra det man vill i lagom takt. Hoppas att solen lyser på dig under den vackan. Ja annars med förstås ;)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  16. Staketet blir jättefint och vad skönt att ha en hel trädgårds vecka framför sig. Så skönt att kunna få den tiden och göra det man vill i lagom takt. Hoppas att solen lyser på dig under den vackan. Ja annars med förstås ;)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!