fredag 8 april 2016

Färdig med trädgården

Tänk så många som frågat när jag är klar med trädgården. Omöjligt att bli klar, för det är ju det som är hela grejen. Den blir aldrig färdig.

Förändringar.

Jag kan få en idé bara av att sitta ner och njuta. Ofta kommer någon tanke att skulle ju kunna...


Många tankar om förändringar i trädgården kom förra året när jag var förhindrad av axelbesvär att göra dessa.
Kanske därför det i år känns dubbelt så roligt att ha kommit igång med rensning av rabatter. Är praktiskt taget klar. Bara rosengården kvar. Hoppas på en lika fin rosblomning som i somras. Särskilt när det är öppet för Tusen Trädgårdar den 3:e juli. Plus att jag hoppas kunna visa upp trädgården som allra finast för de två trädgårdsföreningar som bokat in sig för i år.

Andra gånger är det hos någon annan jag får inspiration. Som i somras. På trädgårdsbesök hos Inger på Kärleksstigen.
Vill ni höra?
Jo, i mitt förra boende (fram till 2006) hade jag växthus.


Här har jag inte saknat det. Förrän jag satt därinne i Ingers, då i somras.


Så nu mäts och kollas upp lämplig plats på nya delen av tomten.


Siktar på ett i höst. I sommar blir det ett tillfälligt som senare får bli vedförråd.

Förändring blir det från och med nästa år, då kommer jag att rå om all tid själv. Det blir verkligt tack vare lång målmedveten planering.
Tid till t ex barnbarnen. Redan ser jag hur de tre springer runt här i trädgården nästa sommar. Hur oändligt roligt om de vore här samtidigt och hur oändligt trött jag kommer att vara när de åkt. Samt att jag ganska direkt kommer att längta efter dem oändligt mycket.
En sak är säker, snart ska det göras i ordning jordgubbsland, hallonland och smultronland till dem!

Det har varit uselt med svenska bra trädgårdsprogram. På Kunskapskanalen startar på måndag  Gunnels Gröna. Borde kunna ses på SvtPlay också.
Det blir en mycket bra förändring.

Förändring i matkosten hos rådjuren, det är ett måste. Inatt har de varit finsmakare. Ätit upp mycket av mina soldanellor.


Fler "Förändringar?" hittar ni här:http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Ha en skön helg alla!
/Anette

21 kommentarer:

  1. Haha, nä färdig i trädgården blir man nog aldrig :) Vi håller ständigt på att omarbeta och förändra här hos oss :) Jag skulle också vilja ha ett växthus men jag får nog tåla mig tills vi kanske kan ta tag i byggandet av orangeriet, men det är mycket som ska/måste göras innan det kan bli aktuellt, drömmar har vi väl alla :) Att få träffa sina barnbarn ofta är jag bortskämd med, men det är som du säger tröttande också men eftersom jag träffar det äldsta barnbarnet mer eller mindre varje dag så behöver det ju inte bli lika intensivt som om han bara hade varit och hälsat på några gånger per år. De andra är lite för små för att själva komma hit ännu :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Förstår att du föll för Ingers växthus, det är helt underbart!
    När jag såg din rubrik tänkte jag: nej, lägger hon av? Nu är jag lugn!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Det är just det som är spänningen och tjusningen med trädgård..att den hela tiden förändras! Dina sittplatser ser ljuvliga ut! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  4. Det är mycket man vill förändra men allt lyckas man inte med. Kanske tur med.Den största förändringen är nog när man slutar jobba och har all tid i världen, Det kan vara både lätt och svårt, jag vet är ju där.
    Ha det gott i sommar och lycka till med växthuset.Ha fram för allt en fin fredag idag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Hoppas du kommer trivas bra med att få vara hemma och själv bestämma om tiden.Men det verkar som du vet precis hur du vill att det ska bli.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Hej, ja färdig blir man aldrig i trädgården! Jag ändrar om ständigt. Framförallt då i köksträdgården. Drömmer också om ett växthus. Hoppas det blir verklighet så småningom. Önskar dig en trevlig helg!!/Gela

    SvaraRadera
  7. Håller helt med dig, färdig blir man aldrig. Det vill man ju inte bli heller. Är ju det som är det roliga med trädgård.
    Du skriver däremot att du är färdig med vårstädningen. Jag som inte ens börjat. Tid att sätta fart!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Du har så rätt! Det är just för att man ALDRIG kommer bli klar som det är så fantastiskt roligt med trädgårdshobbyn!!
    Fast det är klart att ibland kan det bli "lite mycket" på en gång. Som just i år när ogräsrensningen kommer att bli mig övermäktig efter att alla rabatter legat för fäfot förra året. Jag får välja och ta det som är viktigast först..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder! Ja, och skildring av förändringar... Nej, trädgården blir inte klar för en trädgårderare, precis så. Ingers - Kärleksstigens - växthus är underbart, så roligt att du är på gång att bygga ett... Ska bli spännande och följa.
    Ha en riktigt härlig helg!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Känner igen det där att när man sätter sig ner och och njuter en stund så kommer fler tankar om förändring .Nog är det bra tur att inte trädgården blir färdig någon gång för det är allt bra trevligt att man har fått det här intresset.Du verkar ha en jättemysig trädgård av bilderna du visar.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  11. For en nydelig hage du ha. Flott at du er med på Tusen tradgårder, sånn at andre får nyte din oase. Jeg har meldt meg på for første gang i år. Det blir virkelig spennende og jeg kjenner at det gir et ekstra driv til å ordne i hagen i år:) Man vil jo gjerne vise den fra sin beste side. God helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  12. Stort tack för tips om trädgårds-tv-programmet. Jag som fortfarande minns Gröna rum (eller Gröna Gunnel som min man brukade kalla programmet), så faktaintensivt och intressant. Trevlig kväll! /Charltote (www.tradgardsvagen.nu)

    SvaraRadera
  13. Så geldig du er som har fått renset ferdig i hagen allerede! Jeg har bare så vidt begynt, for snøen er akkurat borte her.

    God helg!

    SvaraRadera
  14. Härligt med alla kommande förändringar. Roligt med nytt växthus, och att få rå om barnbarnen. Jag tittar på Monty Don, på sjuan, men de är gamla program, fast jag har inte sett dem förr. Skall spana efter Gunnel, det skall bli kul.
    Ha en trevlig helg / Marika

    SvaraRadera
  15. En trädgård blir ju aldrig klar, den är i ständig förändring. Jag blev förskräckt när jag såg rubriken, färdig med trädgården, då känns det som om något är fel. Men man kan ju bli färdig med en del just vid det tillfället. Sen dyker alltid andra göromål upp hela tiden. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  16. Blotta tanken på att bli färdig med trädgården är ju befängd. I så fall hade man ju i praktiken inget att leva för... ☺ Och jag håller med om trädgårdsprogrammen, där finns en lucka att fylla!

    SvaraRadera
  17. Ett inlägg som gör mig varm i hjärtat!
    Men så knasigt att fråga om när man blir klar! Jag har fått den om vårt hus, men en trädgård är ju än mer i förändring än ett hus!
    Så spännande med växthuset, du ser ju ut att ha gott om plats för det.
    Önskar dig en härlig trädgårdshelg!

    SvaraRadera
  18. Så många spännande saker som kommer att hända i din trädgård. Det är väl själva grejen med trädgård att den just förändras:)
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  19. It looks very homely.
    A quiet and peaceful floral oasis.
    Greetings, Karin

    SvaraRadera
  20. Men det var ju kul att jag inspirerade dig till att bygga ett växthus. Tack för att du berättade!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Heisann.... lykke til med å forberede til sesongens havebesøk. De kommer til å oppleve en vidunderlig have...
    Ha en fin søndag.... ut på tur?

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!