onsdag 27 april 2016

Som jordgubbar vill ha det

65 jordgubbsplantor planterade.

Det är bland annat vad jag fått gjort idag.

Fortfarande kyligt, dock inte blåsigt (tack). Inget hagel eller snö idag (tack, tack)

Så gjorde jag:

  1. Såg ut en solig platt plats.
  2. Hämtade inspiration från Sara Bäckmo via Youtube.
  3. La dagstidningar direkt på gräset.
  4. Grävde ett v-format litet dike som gräns.
  5. Bottnade med bortgrävd gräsmatta som legat i säck ett par år.
  6. Fyllde upp med planteringsjord av god kvalitet.
  7. Bestämde radavstånd till 60 cm, plantavstånd 40 cm. Trampade upp gångarna.
  8. Hämtade 40 överskottsplantor hos mina föräldrar (sena sorter, både stora och små plantor).
  9. Grävde upp mina 25 plantor (tidiga sorter) ur en enda pallkrage. Gissa om de blir glada att få ordentlig plats...
  10. I botten på varje planta, aningen kogödsel. Blir det för mycket så gynnas bladtillväxten mer än jordgubbarnas.
  11. Vattnade ordentligt i hålen.
  12. Valde efter storlek i respektive rad. Då blir det lättare att i framtiden ersätta hela raden.
  13. Planterade ner plantorna lite upphöjt, som jordgubbar vill ha det.
  14. Vattnade igen och igen.
  15. Täckt med odlingsväv. En natt utan, en katt lämnade fotspår, inget annat (tack för det).
5.3 x 3.7 m. 13 plantor i varje rad.







För övrigt kan jag se att den första vintersådden börjat gro. En nejlika, 'Dianthus spiculifolius'. Ser att en iris jag trodde försvunnit har vaknat till liv. Inte världens vackraste men ändå; Iris bloudowii.

Nästa del som jag tagit itu med idag är "Lavendelhörnet" på stora perennrabatten. Kanterna av obehandlade stockar har gjort sitt. Fortsätter jobba imorgon, om vädret tillåter. Lite surt att få väderförhinder denna trädgårdssemestervecka.

Ha en skön onsdagskväll alla. Speciellt till Birgit som är en ny följare!
/Anette

3 kommentarer:

  1. Påminner mig om att jag nog skulle ta hand om våra smulgubbar i badkaren uppe vid stallet, de borde få både ny jord och bli utbytta mot lite nyare plantor. Får se vad som blir gjort :) Fint blev det hos dig i alla fall, nu blir nog barnbarnen glada när de kommer på besök :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vilket proffsigt jordgubbsland! Tyvärr är min man allergisk mot jordgubbar så jag har bara några få plattor men det är oftast sniglarna, inte jag, som får de bären...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst ikapp lite. Vilket rejält jordgubbsland :)Isak har också fått smak för jordgubbar :). Kram /Tove

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!