söndag 3 april 2016

Tysta vårdagar

Ingen röst. 

I fredags var det tomt, kom ingenting, tyst. 

Igår nästan ingenting. Lite krax.

Idag kunde jag prata förståeligt med rådgivningen. Order att vila rösten, inte viska inte tala. Skriva på lapp. 
Kämpade på förra veckan med en förkylning. Den har i stort gett med sig, lämnade bara kvar störningarna i stämbanden. 

Har kunnat rensa bort skräp i många av rabatterna. En efter en, inte som förr; dutta lite här och lite där. Det måste vara något fel på mig. Ja, just ja. Kallar det min temporära tystnadsplikt.
Under bråten har jag hittat våriris, först ut är 'Katharine Hodgkin' och massor av blåsippor. 



Det är dåligt med julrosor. Kanske blev resten av knopparna rådjursmat innan nätet kom över. De turkiska alldeles intill verkar knoppas bra, men de är lite senare än de vita.

Om ett par veckor blir det rabarberpajpremiär. Då lyfter bladen glaskrukorna.

En snödroppssort som tycks trivas är 'Sam Arnott'. Senare än de andra.

Här kommer rensningen att fortsätta imorgon, i all tysthet.
En hel del är torrt och skräpigt. Såg ändå att Trillium albidum redan är 5 cm ovan jord. Närmast mig anas några soldanellor i torven.

Ha en skön avslutning på aprilhelgen alla.
/Anette

7 kommentarer:

  1. Städar också rabatter med mera, är snart färdig. Känns lite tidigt, men det var ju inga större snömängder.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Aja aj inte alls bra men det är skönt att jobba för sig själv då.
    Hoppas det vänder och du får tillbaka din talförmåga, det är roligare då.
    Ha det gott och njut i din trädgård
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så jobbigt för dig med halsen, hoppas på snabb bättring.
    Det växer så det knakar om dina rabarber, undra om jag har någon stor glaskruka så jag kan göra likadant:)
    Krya på dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Krya på dig,inte kul att tappa rösten. Underbara vårblommor och bilder på dem. Här uppe städar jag inte rabatter än men tanken slog mig idag att jag kanske skulle göra det..men får ta det lugnt ett tag till.Vi har så nattkallt än och bakslag kan komma med snö...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Det är så himla jobbigt att bli förkyld/ont i halsen/luftrören eller vad det nu är som nästan alltid drabbar en på vårkanten, då när man som mest vill vara frisk o fixa i rabatterna. Hoppas att du snart blir frisk, själv har jag tack o lov blivit bra nu så att jag kan ta upp träningen på gymmet igen. Måste försöka att bli starkare i ryggen så att jag kan greja mer i rabatterna :)Härliga bilder från dina rabatter:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Var rädd om stämbanden!
    Även här gäller systematisk rensning idag.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Nu händer det mycket i planteringarna. Här blev "Katherine Hodgins" kortlivade. Blommade bra i fjol som var första året, men nu bara ett par trots enligt mitt tycke idealisk placering. Så imponerad över alla sortnamn du kommer ihåg. Jag är hopplös på det.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!