torsdag 12 september 2013

Varsågod sitt!

Om trädgårdens sittplatser handlar det idag!

Den första är för mig eller bara en person åtminstone. Stolen hittades uppe på lilla ladans loft. Finns nu inne i stora perennrabatten. När jag sitter där har jag ett valv fyllt med små blå klematisdroppar, jag menar klematisknoppar.

Nästa är i den så kallade "Skogen". Än är det inte så skoglikt, mer buskigt.


I kanten av perennrabatten finns denna enkla pergola. Den blev till just där för att det var omöjligt att rensa och det kändes bra med en sittplats här.


Vintertid är det här vi sitter. Lilla ladan skyddar mot norr och solen värmer skönt.

Det gamla pergolaskelettet ger skön skugga när sommaren är som varmast. Stängerna hindrar parasollet från att blåsa omkull. Till höger brukar poolen vara. Solen lyser länge här.

Något upphöjt mellan örtagården och sparrisrabatten. En plats för sommarfrukostmorgonen. Ligger mittemot pergolan på förra bilden.


En av två bänkar som flyttas på ibland. De är så lätta och vill man ha en plats att sitta på just där det inte finns en färdig är det ofta den här som kommer till användning.

Verandan på norrgaveln har en bänk lagom för två.

Nummer två av bänkarna är mera fast här under köksfönstret, med sittplatser på trappan också förstås.

Ganska oanvända, men det händer någon gång att vi sitter här. Men då måste man ha dynor annars blir det både för kallt och hårt att sitta på. Det finns ytterligare en trappa, precis bakom stora krukan.

"Tältet" är för det mesta öppet som på bilden. Mitt på dagen ger den stora granen skugga. På kvällen kan det vara skönt att stänga till, antingen någon sida eller helt och hållet. Eller bara med myggnäten. I år har myggen varit frånvarande.

I rosengården finns en bänk för två. När det var öppet för Tusen Trädgårdar minns jag med glädje och viss oro när tre! äldre medborgare satt sig ner där, de pratade och skrattade så härligt. (Soffan höll!)
Sitter man här och vill ha damsällskap sätter man sig till vänster 'Mme Plantier', herren till höger heter 'Charles de Mills'. Ser ut att få fin blomning till nästa år, om inte allt fryser bort förstås.

Dagen och sittplatserna avslutas oftast på balkongen. Stor så en hammock får plats mot söder plus ett stort bord med fyra stolar. Fler ryms.

Härifrån är utsikten fin!


/Anette

1 kommentar:

  1. Ja från den balkongen är utsikten helt sanslöst vacker.Men jag undrar jag hur mycket du hinner sitta i alla dina sittplatser:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!