måndag 25 april 2016

Min lilla trädgårdsmästare

Guldstund med äldsta barnbarnet i helgen då vi gjorde ett smultronland. (Jajaja, den plantan kryllar av plantor, så jag ska dela upp den, men det nändes jag göra inte just i ögonblicket)

Jag grävde upp några snödroppar som stod olämpligt till. Han valde plats och härmed är de snödropparna hans. Nyss tre år fyllda vet han dessutom namnet.

Semestervecka i trädgården. Underbart. Hela dagen har jag jobbat hårt. Så skönt att kunna göra det. Sol, molnigt, hagel och snö. Rena Islandsvädret.
Prio ett var att få till det med jordgubbslandet. Det blev rejält stort. Knappt 20 kvm. Kommer att planteras med olika sorters jordgubbar, tidiga och sena. Äldsta barnbarnet gillar de röda bären, tror även hans lillebror 10 månader (världens charmigaste) och även den yngsta (två månader), som vi längtar efter så att återse, kommer att äta av bären.
Dessutom har jag tagit bort några maskrosor, lite kvickrot emellan borstnejlikorna, klämt bladlöss och såpsprutat på innesådder.
Imorgon börjar jag plantera i jordgubbslandet och dela min Geranium 'Summer Skies'-planta.
Ha en skön vecka alla!
/Anette

5 kommentarer:

  1. oj,oj vilket jordgubbsland :)

    Mitt äldsta och hittills enda barnbarn ska jag ge ett trädgårdsland när värmen kommit! Det är verkligen härligt att ha ett barnbarn som med full entusiasm planterar så jag förstår fullt ut att du inte nändes att dela smultronen !

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt att ha en hjälpare i jordbruket. Min barnbarn de har fått var sin ros här på kolonin. det är ju inte så stor plats liksom.
    Ha nu en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Vilken rar liten hjälpreda du har :) Vårt äldsta, Nicholas är inte speciellt intresserad av trädgårdsarbete men det kanske kommer :) Vi får verkligen hoppas att värmen kommer för det är ruggigt kallt ute tycker jag. Vi försöker att få gjort så mycket vi kan ute ändå :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. For en ivrig og flott medhjelper du har. Det er så fint å involvere barna i hagearbeid. De trives og lærer så mye. Så flott jordbærlandet ble.
    God uke til deg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  5. Ett rejält jordgubbsland minsann! Och snyggt! Försöker klura ut hur ni konstruerat det, det ser ut som ett lager tidningar under jorden? Men kanten under det vita? Ligger det något där eller har ni kantskurit?
    Vi har en hel drös barnbarn och sex av dem är mycket trädgårdsintresserade. Samtliga dessa är tjejer...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!