fredag 18 januari 2019

Bekväma mångsidiga luktärter

Har löst plats problemet med luktärterna för i år. Bönorna får maka på sig, så luktärterna får utrymme.
Inte undra på att de är mångas favoritblomma när det gäller sommarblommor.

Numer använder jag roottrainers till fröna (bra hanterbar storlek). Har problem med att sorterna växer ihop till ett virrvarr. Förra året sepererades varje sort med ett pappersark, det blev lättare att reda ut de olika då.
De har bekväm höjd när man doftar på dem. I år ska jag inte ha ett torn intill någon matplats. Doften är svår att skärma av...
Buketter vill man ju ha, tacksam växt som bjuder på ännu mer allteftersom man plockar.
Jag blötlägger inte, toppar inte småplantorna heller. 






I sommar kommer ett par sorter till att blomma. Är mest intresserad av gamla sorter och historierna kring de.
Ha en fin vinter helg med drömglimtar om fler favoriter! 
Anette

11 kommentarer:

  1. När jag ser bilder som dina triggas jag att försöka igen. Det är flera år sedan jag fick luktärter att växa bra hos mig. Men nu vill jag testa att stödja som du gjort. Blir mer och mer intresserad av historierna runt... ..gick igenom mina narcisser i veckan och ser att många sorter är gamla och det är kul att läsa om Mr Backhouse och sen se hans namn som hybridisör på många fina :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. 'Stella' av Backhouse är favoritnarciss. En annan är 'White Lady' av Engleheart. Hans 'Bath's Flame' är känd. Ja det finns mycket att läsa om de gamla mästarna.
      Anette

      Radera
  2. Hej Anette!
    Glömde helt bort luktärterna förra året, men i år skall de sås, plus några fler påsar som jag köpte i år. Ditt torn av armeringsjärn är toppen, vilken fin idé att ha dem ihop.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ställningen är av tre armeringsjärn, i de har jag najat fast tre nät (pallkragestorlek). Noterade dina luktärtspåsar på Instagram, det blir fint hos dig!
      Anette

      Radera
  3. Hade tänkt så rosenvial i mina klematisställningar, men när jag ser dina luktärter blir det i stället. Mina klematis har lagt av efter dessa 2,5 års kassa väder, så nu får det bli luktärter i stället

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördel med tjäle i marken och ett par decimeter snö. Ser den blöta årstiden nere hos yngre sonen i Skåne. Förstår att det blir för blött för en del. Hoppas på vårväder om några veckor när vi ska ner igen.
      Lycka till med dina luktärter.
      Anette

      Radera
  4. Hei
    Erteblomster er herlige og dufter helt fantastisk. Skjønner at disse er en favoritt.

    Vivi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lätt att förstå varför den är favoriten hos många.

      Radera
  5. Har sått luktärter något år men tycker inte att jag lyckats så bra Doften är underbar Ha det fint Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så mycket annat som också ska få plats, men jag tror jag odlat dem "jämt".

      Radera
  6. Ojoj, vilka luktärtsodlingar! Ser fullständigt vansinnigt härlig ut!
    Nu hoppas jag på mina egna sådder och att de blir lika fina som dina!

    GLAD PÅSK!
    /Anja

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!