tisdag 9 augusti 2016

Tillfälligt växthus

Stommen till vedboden täcktes med byggplast i våras. I år fungerar det som växthus. Välkommen in!

Det första jag trampar på är en sten från Gotland, där yngre favoritsonen med sin lilla familj ännu bor. Några dagar till...

Blickar framåt och kan inte undgå att se "Gretas rosa". En bladkaktus från Bergabacken. Jag hade Pia här på besök och hon trodde inte den plantan skulle överleva. Jag hade tydligen varit på tok för snål med vattningen. Den mår så mycket bättre nu när den får mer normalt med vatten. Plantan började se grön ut och satte fart med jättemånga knoppar bara den slapp svälten.


Här odlas direkt i jordsäckar. Det är mest tomater av några olika slag. Även gurka och paprika, de har det skördats av.

Chili. Frö från Mauritiusresan förra året.

Vad är nu detta? Hört talas om sminkbär eller sminkbuske?


Några pelargoner finns också där.



Ja det var glimtar inifrån det tillfälliga växthuset.
Golvet är täckt av smågrus och det finns ett par stolar och ett litet bord. Under bordet står en väktare.
Ser lite sur ut. Det är befogat eftersom hela förra sommaren var han instängd i mitt trädgårdsskjul. Jag hade då svårt att lyfta och hittade inte honom trots flera försök.
Ha det så bra det bara går nu när det varnas för att temperaturen närmar sig ensiffrigt här om nätterna. Hoppas tomaterna inte protesterar genom att spricka, som de kan när det blir sådana skiftningar.
/Anette

6 kommentarer:

  1. Vad bra att kunna ha ett tillfälligt växthus, det är dock så pass fint att du kan ha det länge :)Vilken fantastiskt vacker bladkaktus, vilken tur att du inte svälter den längre :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Otroligt fina kaktusblommor! Växthuset är också fint trots att det är "tillfälligt".
    När du odlar direkt i säckar, vilken sorts jord har du då?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev de säckar jag hade hemma. Planteringsjordssäckarna är ju ok. Magrare i billigare plantjord. I de la jag i långtidsverkande gödsel. Ser ingen skillnad i tillväxt på plantorna i de så olika säckarna.
      I mitt förra växthus, för över tio år sedan odlade jag direkt i kogödselsäckar.

      Radera
  3. Fint 'tillfälligt' växthus, det gäller att ta vara på möjligheterna :-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. det har gått fort mot höstkänsla nu hoppas bara att det är tillfälligt som det lät på prognosen.Jättebra att kunna utnyttja det som är provisoriskt fungerar bra ser det ut som.
    Ha nu fina dagar med sol
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Är det verkligen en vedbod...ser mycket mysigt ut trots den sura väktaren ;)

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!