måndag 15 augusti 2016

Självsådder i torvblocken

-"Hur har du gjort för att få ljung i torven?", är en fråga jag ofta får vid skuggrabatten. Faktiskt har jag ingenting gjort mer än att hållt dem fuktiga när det blivit torrväder.
mer och mer har de täckta av mossa. Ganska snart syntes små ljungplantor. Just nu är de som finast. I blom och eftersom det regnat lite lagom har ingen ljung torkat bort.

Soldanella planterade jag direkt i blocken och nu börjar småplantor komma. De urspungliga plantorna blommar ack så kort tid, så då gäller det att passa på.

Drakörten med rosa blommor sprider sig också. En planta som jag tänker flytta på såsmåningom.

Lagom liten storlek på en gran som funnit sin plats i torven. Den är drygt 20 cm, så småningom ska den tas bort.

Avslutar med mera ljung och lite ormbunkar. Trevligt att de behagade dyka upp.
De lackade röda bären är amerikansk trolldruva, Actaea rubra. Den har inte sått sig i torvblocken med gott och väl i jorden. Så snarlik är småplantan till porslinsanemonen att jag misstagit mig. Nu har jag koll på vilken som är vilken.


Skördetiden fortsätter oavbrutet. Hann knappt skörda sockerärterna, det blev många skidor kvar och jag kommer att ha kopiöst med frön. Fröplockning pågår för fullt. Det gäller att ta dem när det är torrt och det är det inte så ofta.
Ha en skön augustivecka alla!
/Anette

4 kommentarer:

  1. "torrt är det inte så ofta" - önskar jag kunde säga det samma! Fina invandrare du har! Här är det mest kvickrot och starrliknande gräs som slår sig ner i torvblocken, inte roligt! Och så demoleras de av koltrastarna som tydligen tror att där finns feta maskar...
    Här håller vi på med skörd och anläggningsarbete samtidigt. Snärjigt! Tur att vi har grönsaksälskande barnbarn som kommer och hjälper oss använda skörden!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Nästa år skall jag ta vara på soldanellans fröer och så dem i torvblocken på landet. Just nu är det bara sälg och björnmossa som gror där.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Nästa år skall jag ta vara på soldanellans fröer och så dem i torvblocken på landet. Just nu är det bara sälg och björnmossa som gror där.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Det är kul med torvblock. där kan dyka upp allt möjligt roligt. Vi fick en del gamla torvblock av en bekant som flyttade för några år sedan och nu börjar det dyka upp allt möjligt intressant i dom, det är spännande. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!