torsdag 27 augusti 2015

Gentianornas tid är här

Den söta rosa och den fina i vitt pryder sin plats. Många knoppar lovar gott ytterligare en tid. Kanske hinner det t o m bli frön. Det har hänt, men flera gånger har det inte hänt.



På kö är Gentiana purpurea. Inte heller den i blått som är gentianornas vanliga färg.
Gentiana affinis och Gentiana kurroo hittade jag också. Däremot får jag leta mer efter en tredje, även den i blått.


Å andra sidan kunde jag under letandet konstatera att dessa primulor tycks må fint. Primula mistassinica. Vore roligt om de kan blomma nästa år. Kan vara för tidigt, men hoppas går ju alltid.
Har fortsatt klippa bort överblommat som annars skulle sprida frön överallt. Aklejorna tog jag först. Idag blev det stjärnflocka och strandveronika. Humlorna blev lite sura, för det fanns några små blå blommor kvar. Kändes lite skurkaktigt, för jag vill vara rädd om humlorna förstås.

Ha en skön avslutning på august alla!
/Anette

2 kommentarer:

  1. Som alltid så här års tycker jag att jag har för få blå gentianor. Jag köper ju på mig men de blir inte fler. Undrar om de går ut eller om jag misstar dem för ogräs om våren :/

    SvaraRadera
  2. När jag ser din fina rosa gentiana så hoppas jag att mina frösådder ger åtminstone någon rosa och att de blommar snaaart. Köpte en vit sino-ornata häromveckan men jag brukar inte lyckas med etableringen men får hålla tummarna...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!