onsdag 11 februari 2015

Borde varit noggrannare

Borde märkt alla korsningar ordentligt som jag provade på dagliljorna på sensommaren. Tyckte jag gjorde bra anteckningar, men nu när de ska tydas så är det inte mycket som stämmer. Håhåjaja.

Det blev totalt 56 frön. Flest på 'Red Suspender', fyra kapslar med frön där faktiskt det kanske möjligen stämmer med fyra korsningar!

x 'Heavenly Star Fire'
x Canadien Border Patrol'
x 'Back Draft'
x 'Thin Man'

Om nu någon av de här fröna behagar gro och såsmåningom få blommor det får framtiden utvisa. Hoppas någon blir ursnygg!


Snötäcket minskar marginellt, ännu är det alltför isigt för att jag ska våga mig ut på längre promenader. Börjar bli smått trött på halkan. Det var lovat sol idag, hade det blivit så, hade en del smält bort. Det är skillnad på +6 sol och +4 mulet.

Marginellt går det framåt i träningen för min hand. Om ett par dagar har jag återbesök och får då svart på vitt efter mätningar hur det står (s?)till.
Tur det inte är skördetid, för då skulle fröna blåsa ur min hand, eftersom jag inte kan knyta den.
(Det var fasligt besvärligt att behålla fröna i näven på Mauritius;)

/Anette


3 kommentarer:

  1. Spännande med korsningarna :) De är ju ursnygga var för sig så kanske det kan bli några riktiga snyggingar :) Lycka till hos läkaren! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Förstår att det är spännande att ta fram egna dagliljor och att det kan bli knepigt att hålla reda på.
    Hur lång tid tar det sen från frö till blomning?
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har googlat lite på din fråga, 2-3 år finns någon uppgift om. Tycker det känns som kort tid, hoppas på 3-5 år, för jag är inte den mest pedantiska odlaren.
      /Anette

      Radera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!