onsdag 11 juni 2014

Mina buskpioner

Det började tidigt efter millenieskiftet. De första fröna såddes 2002. Fick dem via Allt om Trädgårds trädgårdsforum. De två följande åren nappade jag också på ett par forumisters erbjudande.
Fröna såddes och nog grodde de även om det tog lite tid. 2006 tog jag med mig plantorna till detta nya boende. Då var de ännu ganska små. Gillade väl inte att flyttas, så de tog mer tid på sig innan de började blomma.
Det är två vita som är planterade i stora perennrabatten. Båda har lite smalare mörka fläckar i basen av blomman. Den ena plantan har mörkare blad. De är en bra bit över en meter höga.
Strax intill, i perennrabattens del som kallas flyttlådan finns fyra vita och två rosablommande buskpioner. De blev kvar där vid evakueringen för åtta år sedan. Störst är en vit som nog är 160 cm. I två veckor har de blommat, men nu är det alldeles strax.

Rosablommande, regnskadad och solblekt, hänger med idag, imorgon har den släppt sina kronblad.

Den vita med mörkare bladverk.

En rosa i sina glansdagar.

Så ser en planta ut som det är dags att omskola.

En perfekt vit!

 De två vita i perennrabatten.

En av de vita i flyttlådan.

 En av de småblommiga buskpionerna.

/Anette

2 kommentarer:

  1. Ohh vad vackra de är gillade mest de vita och den sista. Jag har en gul buskpion men den har inte blommat än hoppas varje vår.
    Önskar dig en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Ojojoj vilka skönheter! Tyvärr trivs inte riktigt buskpionerna hos oss, satsar på luktpionerna och Itoh hybriderna istället:) Tack för dina vänliga ord på min blogg:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!