tisdag 14 april 2015

Växter och jag fryser så

Iskalla vindar och till slut regn gjorde att tiden ute i trädgården blev minimal idag. Ledig eftermiddag blev mest inomhus för min del.
Ungerska tandroten trotsar vädret och har slagit ut. Förökar sig måttligt.

Krokusarna är en historia för sig själv, likaså snödropparna. De sista blommar än, tack vare det kyliga vädret förstås.
Snökrokusen 'Roseus' lutar sig lite i vinden. 'Blue Pearl' vägrar öppna sig, Snygg utsida så det gör ju inget.
Äntligen blommar även krokusen på gräsmattan, dock mest de vita.
Fjärde krokusbilden visar mina borttappade små finingar, Crocus vericolor Picturatis. Det är jag som flyttade de och var lite vag i min beskrivning i anteckningsboken om den nya platsen.




Tidig primula. Den här fanns på gården, har delat och fått många fler plantor.

Corydalis malkensis, trivs sisådär här. Ser ut att bara bli en blomstängel även i år. Kanske läge prova annat läge?

Corydalis 'Beth Evans' räds inte kylan. Ser oförskämt pigg ut.
Carex 'Ice Dancer' där bakom trivs fint och har relativt snabbt blivit lagom många. Viss risk för spridning.
Pinnarna emellan dessa är en frösådd dvärgrönn.

 Nyvaken är blodörten. Kommer troget varje år, blir sakta fler och fler.
Nu ska jag värma mig vid den nytända elden i kakelugnen.
/Anette

4 kommentarer:

  1. Vi verkar ha samma väderlek. Eller bus, för hu så kallt.
    Vackra blommare du visar! Den lilla primulan har en underbar färg!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  2. Här är också kallt och regn usch och fy. Det blir innegöra även här och ingen vända till kolonin inte.
    Så många söta små blommor du har Blordört måste jag försöka få tag på den är så söt med sina vita bollar.
    Ha en fin och skönare vecka framöver
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Vi fryser också, både blommor, bin och människor!

    SvaraRadera
  4. Riktigt kyligt här också, lite trist men det skulle visst bli bättre till helgen. Hoppas det stämmer.
    Fin blomning hos dig redan, och jag får flera tips att skriva upp. Tack:)
    Ha det gott och hoppas värmen kommer till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!