torsdag 30 april 2015

'Brilliant' med blåöga till helgen

"Guldviva" skulle man kunna kalla lilla primulan 'Gold Lace'. Silvervarianten blommar också.
Fler vivor som blommar här och nu är  bland annat gullviva, jordviva och lundviva.

Nästan hysterisk blomning på Tulipa turkestanica. De stjärnorna som öppnar sig mot solljuset är så välkomna. Trogna och lagom i förökningstakt.

Bakom de nyutslagna hyacinterna skymtar den gladaste tulpanen här. 'Ancilla', en näckrostulpan som är rena rama glädjespridarna.

Ni vet att narcisser står mig varmt om hjärtat. Några blommar, fler kommer. Den här i lite mindre storlek heter 'Elizabeth Ann' , tillhör cyclamineusgruppen. Jag funderar, vem är den uppkallad efter månntro...
Kommer tillbaks år efter år. Ingen större förökning men den minskar inte heller i omfattning.

En av flera sorters pärlhyacinter, detta är Muscari latifolium, bredbladig pärlhyacint. Gillar färgerna. Den trivs fint. De vanliga pärlhyacinterna är nästan som ogräs. Den här är lagom bra på att sprida sig.

Äntligen verkar kungsängsliljorna trivas med mina förutsättningar. Nu blommar de som bäst alldeles framför jordvivorna. Ser att det smugit sig in ett par vita kungsängsliljor också.

Soldanellorna laddar upp, ser ut att bli fin blomning inom en vecka.

Alldeles strax, kanske redan har den fylla blodörten tappat sina vita blommor. Då blir det trebladets tur att slå ut. Det här borde vara Trillium sessile.

'Brilliant' heter mitt lilla japanska prydnadskörsbärsträd. Det började slå ut just idag. Knopparna har lyst rosa i ett par veckor. Det svala vädret har nog bromsat farten.

Mmm, nog anas lite blått, i vitsippans öga. De första knopparna slog ut häromdagen. Med tiden får de mer och mer blått. 'Blue Eyes' heter de.


Sista "Blommig fredag" för säsongen, fler bidrag till temat 1:a maj:
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Ha en skön valborgshelg alla!

/Anette


(PS. Som idag kom tillbaks på ruta ett när det gäller axelskadan. Har nästan inte ont tack vare akupunktur men har fortsatta begränsningar i rörelseförmågan.
Handens rehabilitering går framåt, är nära mål)
(PS 2. Nyss pratat med barnbarnet i förra inlägget. Han svarade mig två gånger i samtalet. Premiär att få svar tillbaka! Det överskuggar det mesta.)

23 kommentarer:

  1. Dina primulor och andra vårblommare är underbara, gillar också narcisser och dina 'Elizabeth Ann' ser fantastiskt fina ut:) Har de senaste åren "vräkt" ut vårlökar och i år har de verkligen givit mig vårblomning :) Härligt att höra att du snart är "i mål" :) Ha en trevlig Valborgshelg/Monne

    SvaraRadera
  2. Så mycket njutbart - jag kompletterings-planterade lite vita pärlhyacinter förra året och de är på väg upp nu. Överlag har jag testat med mera lökväxter. Får se i höst om jag satsar på flera av samma eller om det blir något annat.

    Trevlig första maj!

    SvaraRadera
  3. Så spännande med trebladet, hoppas du visar bilder när det slagit ut! Mycket fin vårfägring du bjuder på! Glad vår! /Lotta

    SvaraRadera
  4. Det finns mycket att glädjas åt så här års,även om det alltid ska vara något smolk i glädjebägaren för oss alla. Näpna näckrostulpaner och turkiska i överflöd, treblad på G....... Ja en skön tid väntar oss.
    Kram
    Luna

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder, nu fick jag flera fina tips. Ska kolla efter 'Elizabeth Ann' , helt ljuvlig och den bredbladiga pärlhyacinten.
    Fin 1:a maj till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt fina vårbilderna. Tulpanen är helt underbar och du har så mycket annat i din trädgård som också är vackert. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  7. Vilka härligt blomvilliga tulpaner.Och den sista bilden en liten skönhet.
    Trevlig hlg.

    SvaraRadera
  8. Så många fina blommor, kände inte till alla sedan tidigare. Men några har jag själv, bland annat den fina tvåfärgade hyacinten. Fast mina har inte hunnit sprida sig så länge utan de är fortfarande lika många som jag satte. Fina bilder som man blir glad av denna kyliga första maj. Ha en skön fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  9. Ja tulpanen 'Ancilla' var verkligen fin! Den ska jag hålla utkik efter och plantera vid ingången. När jag ser dina jordvivor och narcisser kommer jag på att jag nog ska skaffa fler sorter av dem och plantera på baksidan av tomten, istället för tulpanerma, som rådjuren glufsar i sig så snart de kommer upp.
    Ha en fortsatt fin helg och passa på och njut av allt fint som blommar i din trädgård! Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Åh vilken vårprakt hos dig! Och tulpanen "Ancilla" var ju en riktig glädjespridare!
    Önskar dig en finfin helg med mycket trädgårdstid!
    /Annika

    SvaraRadera
  11. Vilken fantastisk bredd du har på vårblomningen! Behöver nog strukturera alla härliga tips så att idéerna finns kvar när löksäsongen kommer. Älskar sippor av alla de slag och föll pladask för ditt Blue eyes!
    Ha det gott!
    /Annika

    SvaraRadera
  12. Oj så mycket härlig blomning.....=)
    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  13. Vilken underbar vårblomning det är hos Dig, här är Kungsängsliljan på gång den är så otroligt fin med sina rutiga klockor.Trevlig helg Margareta

    SvaraRadera
  14. Ohhh vilka skönheter, allt från lökar till riktiga rariteter.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  15. De där små gula tulpanerna gillar jag verkligen. Undrar när jag ska få tag på en blodört då. har letat i två år nu slut över allt. Ett nytt försök sen ger jag upp
    Ha en fin och skön helg utan regn hoppas jag du får
    Kram Meta

    SvaraRadera
  16. Så många vackra vårblommare du har hos dig. Tycker också om Narcisser och den du visade ska jag kika efter.

    SvaraRadera
  17. ÅÅ vad mycket som blommar hos dig :) Min vita blåsippa härstammar från dig ...Tack för plantorna som kom igår...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  18. Så mye fin blomstring, og du har jo så mange forskjellige allerede!

    SvaraRadera
  19. 'Gold Lace' har inte slagit ut hos mig ännu. Däremot blommar 'Ancilla' och Muscari latifolium. Kul att vi har samma växter.
    Lycka till med rehabiliteringen!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Vilken härlig vårblomning hos dig. 'Ancilla' hamnar definitivt på min önskelista.
    Kram

    SvaraRadera
  21. En härlig tid nu för vårblomning.Visst är just denna tid något alldeles extra?
    /Anja

    SvaraRadera
  22. Så mycket fint som blommar hos dig:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  23. Så mycket fint du har i din trädgård, vitsippan är alldeles underbar. Ha det gott! Marika

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!