måndag 8 april 2013

Gröna skatter

Trångt bland de små primulaplantorna. Överst är det Primula muscarioides.
 
I nästa kruka är det ännu gott om plats. Än vaknar flera frön så de här måste få växa på sig mer. Ska bli Primula ioessa. Kolla bilden i länken, visst är de förtjusande söta?
 
De här är också för små för omskolning. Arenaria tetraquetra granatensis.
 
Full fart är det på den vita Afrikas blå lilja. Sedan plantorna varit nya har de inte blommat, trots trångt i krukan och allt annat man ska/inte ska göra.
I vinter har de omplanterats, stått under ljus i svalt utrymme. Fått vatten och näring då och då. Nu bjuder den på massor av stänglar.
Har omplanterat kannorna idag. Det var överraskande många nya skott. Bilden på de blev för eget bruk.
Ha en skön måndagskväll alla.
/Anette

3 kommentarer:

  1. Ser vi har liknande gröna skatter , bägge primulorna har jag också sått:)
    Grattis i efterskott på födelsedagen!!

    SvaraRadera
  2. Jaa! De där Afrikanska blå liljorna! Jag har gjort som de kräver men inte sjutton har de bommat ännu ! Trots flera år! Jag hoppas på i år :)

    SvaraRadera
  3. Så underbart att det kommer så fint i dina krukor, här är det inte mycket som har kommit det är nog många faktorer som är skuld till det som gamla frö, dålig såjord,lite bristande entusiasm från min sida och sjukdom. Men jag gläds i stället över alla andras frösådder:) Bra att du påminde om afrikas blå lilja - nu ska jag ut och ge min både näring och vatten:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!