måndag 5 januari 2015

Solbacken: Perennrabatten / Pergolan (17/18)

Sittplatser skulle prioriteras i den här nya trädgården. Det hade vi bestämt tidigt. Inget mer flyttande och släpande på stolar och bord hit och dit.
En av de första  blev här uppe vid stora perennrabatten. Det var en plats där det passade bra att sitta. Det var också hit till det närmsta hörnet som trästockarna räckte till som kantning. Pergolan är byggd på fri hand bit för bit. Ett par fönsterbågar skulle på något vis passa in och en bit rostig armeringsmatta. Att det skulle planteras vindruvor på vardera kortsida var ett önskemål. En vit och en blå blev det. 
Samtidigt med stenkanten på flyttlådan och sparrislandets sittplats grusades blev det också kantat och grusat här. Mycket lättare med gräsklippningen!






Vinter- respektive sommarvy från en sittplats.


Vid ingången i pergolan växer en storfavorit, trebladsspiran (Gillenia trifoliata). Den här är min äldsta planta som når 160 cm. De tar några år på sig, men de är värda all väntan.


Vindruvorna då? Jo i somras lades ett nytt armeringsnät som tak och de två sorterna nådde varandra. Flera olika klematis klättrar här. Den som syns i hörnet är 'Romantika'.
Längst bort ser man den stora blå bolltisteln, den är så stor att jag kan gömma mig bakom den, om jag nu skulle komma på den tanken;)))

/Anette

3 kommentarer:

  1. Så fint hos dig! Läcker färg på Romantika.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Ser så härligt ut, en riktigt mysig sittplats. Kan ju bara föreställa mig att det känns härligt att sitta under ett tak av vindruvor o klematis med en kopp kaffe:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Meeen du nu längtar jag till sommaren igen. så stor förändring du gjort och så bra det blev
    Ha ett fin nytt år
    Kram Meta

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!