fredag 15 augusti 2014

Barkens trädgårdssällskap hade tur

När de bokade in sig på ett besök här, då när det var vårvinter, ville de komma en vecka senare. Jag styrde in dem till första helgen i augusti. Tur var det. Med facit i hand blev det så bra det kunde bli. Veckan efter hade blivit väldigt mycket sämre.
Trevliga diskussioner och givande utbyte av erfarenheter. Kan det bli bättre!?

För en tid sedan lovade jag återkomma till bilder såsom det såg ut då. De här snackades det lite extra om::

Klematisen 'Rooguchi' växer i där rosen 'New Dawn' borde figurera högre än knähöjd...En till klematis av samma slag finns i pergolan med druvan 'Zilga'.

Mitt i örtagården tronar klematisen 'Alionushka', halva storleken mot normalt. Sibirisk hjärtstilla till vänster, citronmeliss och fransk dragon till höger.

Sanguisorba hakusaniense med klematisen 'Mikelite'.

Vitbrokig drakmynta med med Morina longifolia i bakgrunden.

Patrinia gibbosa (illaluktande) med Morina longifolia igen.

Ännu mer blad i skuggrabatten: stor kustruta, Hosta 'Big Daddy'.

Krypmalört.

Småblommig hästkastanj. Smällspirea 'Amber Beauty'.

Ginnalalönn. Flikigheten kom att pratas om. Här finns ett par rätt olika. Dessutom en större som heter 'Hot Wings'.

Himalayabjörk och barkens vithet. Ser fram emot ännu vitare bark!

Vitbrokig lönn, 'Drummondii'. Så fin!

Dagöga.

Många blommande dagliljor visade sin prakt den där dagen. De har fortsatt blomma lika fint.

Då i knopp, för någon dag sedan som bäst. Hrmmmm, det finns blommor  olika stadier. De bästa av dessa behöver jag till morgondagens brud. Det ska bli spännande att skapa en brudbukett!

/Anette

1 kommentar:

  1. Där är den ju den helt underbara blå "klock" klematisen vad glad jag blev att få namn på den,Det är nåt jag skulle vilja ha här.
    Så fint de fick det hos dig
    ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!