söndag 3 februari 2013

Att börja

Hur börjar jag?

Letar fram några riktigt gamla bilder härifrån gården förstås. Vykort, flygfoto, där finns lite ursprungligt. Så fortsätter jag med hur det såg ut vårvintern 2006 när vi köpte det här stället.
Det blir bäst så.

Äh, börjar med listorna. Intressant även för mig som tappat räkningen på vad som finns var. Delningar, förflyttningar och ersättningsväxter. För att inte tala om allt som jag sått genom åren.

Ja, jag börjar med narcisserna! De är något av favoriter, vore roligt få koll på dem så här precis innan de sätter igång!

Eller med perennerna, de är ju så många, vore underbart få ordning på dem. Namn och bild. Helst en miljöbild också, annars blir det väl mycket närbilder.


Den som ser flikarna kan se hur det är hittills. Jag lovar inte vad som kommer härnäst bland flikarna;))

Nu börjar jag:

Första bilden är på alltjämt grönskande "evighetsväxten" Madeiranävan (Geranium maderense). Den här är frösådd för 10 år sedan. Har aldrig blommat. Har rysligt fulsnygg stam. De stora bladen har i vinterljusbristen blivit 40 cm långa. Nytt blad anas.
Växten bakom är en trädtaklök, fick den hos Monne för ett par tre år sedan.

En nyinköpt kamelia, än sitter knopparna kvar, de blir allt större. Står under lysrör i svalt utrymme. Det här är den första kamelian för min del.

På samma plats, i den här stora krukan börjar en av kannorna grönska. Har visat en bild på det lilla gröna i min  första blogg.

Dagens glada överraskning var att se små rottrådar komma på drottningkaktusen. Det måste betyda att det går att få nya plantor. Min fråga är när tar jag dem? Nu snart eller senare?

Äntligen har jag kommit igång med stickningen till lilla barnbarnet. Återstår ett par månader bara! Eftersom det var en tjugo år sedan var det lite knaggligt i början. Kom först knappt ihåg hur man gör uppläggning av maskor. Så snart garnet flöt genom fingrarna gick det hela ganska snabbt.
Nu är en liten socka klar.

Vill passa på att välkomna alla nya gamla följare. Det är så roligt att ha er här!

Ha en skön avslutning på den soliga helgen alla!

/Anette

1 kommentar:

  1. Tycker att du började riktigt bra:)) svårt att hitta ett tema när man vill visa allt eller hur? Var inne och tittade under flikarna och oj vad mycket snyggt du har:) Ska bli trevligt att följa dig här:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!