onsdag 1 februari 2017

"Osått frö gror aldrig"

Ett frö som såtts är såklart något jag hoppas och drömmer om att ska bli en fin växt till slut. "Ett osått frö kan inte gro" är ett motto jag har. Hittar jag inte något förslag på metod är det bara att försöka. Ligger fröet kvar i påsen blir det garanterat ingenting av det.

De två senaste veckorna har det blivit en hel del sått. Här är min lista för vecka 4 och 5 2017:

Paeonia ludlowii
Paeonia wittmaniana
Paeonia Quad-hybrider
Paeonia 'Karl Rosenfield'
Paeonia delavayi
Paeonia mlokosewitcii
Paeonia Gansugrp (vit)
Paeonia Gansugrp (rosa)
Paeonia sp ("Fickfynd")
Paeonia anomala
Paeonia caucasica
Paeonia mollis

Clematis addisonii
Clematis viorna
Clematis x Crepuscule
Clematis integrifolia
Clematis recta
Clematis recta purpurea

Verbena bonariensis
Gentiana asclepiadea 'Rosea'
Primula sieboldii
Primula halleri
Peltoboykinia watenabei
Aconitum sungpanense 'White Wine'
Aethionema armenum
Sorbus vilmorinii
Aquilegia ecalcarata
Aquilegia 'Green Apples'
Anemone demissa
Cephalaria gigantea
Primula florindae
Sanguisorba hakusaniense
Gillenia trifoliata
Pelargonium elongatum
Pelargonium quinquelobatum
Fuchsia magellanica
Iris graminea
Iris setosa
Clematis chiisanensis
Pterostyrax hispida
Adonis vernalis
Saxifraga crustat
Tulipa sprengerii
Amsonia ciliata
Pulsatilla montana
Pulsatilla vernalis
Pulsatilla campanella
Allium altaicum
Horminum pyrenaicum (rosa)

Listan är lång!
Bara en del sådder är för min egen nyfikenhets skull. Det är ju så otroligt spännande! Kan jag få dem att gro och därefter, kan jag få dem att växa och helst inte bara överleva? Vill ha dem att må bra och frodas. Det finns de som absolut inte är härdiga här. Med hjälp av det kommande växthuset kanske det kommer att gå bra ändå, zonen till trots.




Det går åt massor vid trädgårdsbesök och växtmarknader.

Det blir fler sådder senare i februari. Återkommer till de en annan gång.
/Anette

5 kommentarer:

  1. Redan så många, måste vara hur spännande som helst.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du milde! får du alla dessa att gro så har du att göra :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Din lista ser spännande ut. Hade revisors besök i tisdags. Hon gillade vad hon såg i duschen. 50 st krukor med frösådder. Årets fröer från STA plus några egna. Nu väntar jag på Fröcirkelns fördelning av gemensamt köpta fröer. Det är ju så spännande att se vad man kan lyckas med.... /Cristina

    SvaraRadera
  4. Oj, oj jag tänker på när alla skall skolas om, vilket jobb. Jag fick mina STA frön igår och har inte börjat så ännu. men snart. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  5. Många spännande sorter :) Och så sant om det osådda fröet... Hoppas att jag kan få höra av mig till dig om inte mina A sungpanense White Wine kommer tillbaka. De mådde inte bra i sina krukor i höstas. Och det var en sort jag verkligen vill ha :(

    Lycka till med sådderna! Carina

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!