lördag 18 juni 2016

Vilken röra

Borde delats förra året som så mycket annat, men då kunde jag inte och i vårtas hann jag inte. Nu är "Guckan" alltså Hosta 'Guacamole' strålande. Tränger ut svavelpionen och det är därför jag behöver dela den. Får leta efter något annat till platsen, något som inte blir lika stort.

Lite rörigt bland färgerna i den här delen av skuggrabatten. Det stör inte mig så det får vara så här. Den variegerade buskroslingen har väl ett och annat att säga om sitt läge i den här zonen där den hamnat. Överlevt en vinter, förhoppningsvis med mer snö nästa går det bättre.


Nu börjar pionerna komma igång, Gäller att komma ihåg alla namnen år från år...den övre är 'Coral Charm', den undre...?!

Skuggrabatten igen.
Katsura, praktviva, fylld tovsippa, paradislilja, Hosta'Patriot' och 'Sugar Daddy' där bakom.
Längst fran Hosta'Golden Tiara' och en aning av Astilbe 'Fanal'.
Ljung som växer i torvblocken anas. Allra längst bak syns de stora kustrutorna med sitt fina bladverk.
Många olika växter trängs och här finns flera som skulle kunna tas bort. Svårt välja bort när jag gillar allt, det får vara lite rörigt.

Idag har jag gjort två trädgårdsjobb. Det ena var att klippa ner alpklematisen som fullständigt tagit över taket på vinpergolan. Vinrankorna börjar inta taket och det blev bra mycket mindre rörigt nu.
Det andra jobbet var att tjuva tomatplantorna i växthuset. De har börjat blomma så nog ska det kunna bli tomater i sommar.

En okänd Trillium, 20 cm hög, får en liten röd blomma, långt efter att alla andra treblad blommat. De var märkta T. luteum, men så värst gula är de ju inte. Rörigt blir det när etiketterna inte stämmer med planorna.
En vecka kvar till semestern. Har fått ok på sista veckan i juni och så har jag lagt in om några veckor i juli också, men de är inte beviljade än...så väldigt svårt planera in något alls...rörigt är det att inte få veta.
Har en trädgårdsvisning en ledig vardagskväll och sedan är det Tusen Trädgårdar, men det är en söndag så den dagen är ju ledig i vilket fall som helst.

Ha en skön fortsättning på helgen alla.
/Anette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!