onsdag 22 juni 2016

Pioner i korall, rött och rosa

Pionerna tar mer och mer plats. Fina är de allihop på olika vis.
Väldigt speciell tycker jag 'Coral Charm' är. Blommorna bleknar vackert samtidigt som nya knoppar slår ut. Doften är även den speciell, ingen favorit där precis.

Har två småblommiga buskpioner med mörkröda blommor. Den här kräver lite mer av betraktaren. Blommorna nickar och kan gömma sig i det vackra bladverket. De frön som kommer senare är mycket stora.

En blick i perennrabatten.
Nästan alla pioner här växer i rabatt med många sällskapsväxter.
Främst syns en styvklematis med ett härligt flor av stjärnformiga skyar. Något skymd är en som jag behöver kolla upp namnet på.
Längre bakom i det rödaste man kan tänka sig prisbelönta amerikanaren 'Buckeye Belle'. Har funnits på marknaden i ungefär 20 år bara. Det är kort tid jämfört med många andra.



Den med namnet som ska kollas upp igen och igen. Kan det vara 'Pecher'...?


Den sista pionbilden är en hittepion som ska blomma för första gången. Jag har en till nyhittad pion, men den kommer att behöva flera år på sig innan den är i blomstorlek.


Dagens inräknade sorter (förra veckan)
Perenner: 120 (110)
Pion: 11 (7)
Klematis: 3 (4)
Ros: 13 (11)

Ha en skön sommarkväll i midsommartid alla!
/Anette

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig perennrabatt! Jag blir så avundsjuk när jag ser hur fint Buckeye Belle blommar hos dig. Här brukar den vara bland de första att slå ut men i år har den bestämt sig för att inte blomma alls! Vad har jag gjort för fel?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. I denna torka som varit blommade faktiskt 'Buckeye Bell' best här i år, den är väldigt vacker :) Nu hoppas jag att jag ska kunna få bort parkaralian ur mitt pionland så att jag kan se de andra igen och förhoppningsvis kunna plantera några till :) Ha en fin midsommar! Kram/Monne

    SvaraRadera
  3. Hei, Anette! Det var på tide at jeg oppdaget bloggen din, jeg tror ikke jeg har besøkt den før! Jeg skriver opp Coral Charm med en gang! Peoner er min største favoritt i hagen, selv om jeg ennå ikke har flere enn 7-8 ulike. Jeg utvider stadig den blomstrende del sv hagen, har prioritert skygge/bergsiden av hagen, men snart er det solsiden sin tur, og da blir det nok flere peoner!gleder meg til å fllge deg videre!hilsen Anne-Kristin (lykkelig i hagen)

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!