lördag 13 december 2014

Solbacken: Skuggrabatten (10/18)

Ett riktigt skötebarn för mig. Kanske för att den är min egen från det första stund.

När det rensades här, då i början, blev det ganska snart fullt på den befintliga komposthögen. Praktiskt och enkelt då att en ny hög startades emellan syrenhäcken och "Blå rabatten". Högen växte, en grön presenning lades över och så syntes den inte så bra längre.
Efter några år tog jag itu med högen som förvandlades till "Skuggrabatten". Belägen i det sydvästra hörnet, med höga skuggande syrener. I grannrabatten härjar såpnejlika och knölklocka,  däför la jag en duk under sten- och grusgången. Duken ligger även under torvblocken.



På våren blommar här julrosor, blåsippor, aurikler och vårärt bara för att nämna några. Det är ett bladens område, små och stora i olika färger.





Området är upphöjt med hjälp av torvblocken. Delen närmast gruset samtidigt nära lyktstolpen, där användes rhododendronjord annars är det helt vanlig jord i den stora delen av rabatten.
Några rhododendron, azalea, vårljung, blå nunneört och fänrikshjärtat 'Baccanal' fick plats här.
Ett tag hade jag krypkotula här som marktäckare men den spred sig som en löpeld och var ordentligt svår att få bort.
Den fina skuggliljan står här, hinner tyvärr inte blomma varje år.


/Anette

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig rabatt, helt i min smak:) Så där har vi också byggt många av våra rabatter, väldigt praktiskt:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Mycket fina färgkombinationer!

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!