måndag 24 juli 2017

Siktar högt

'Hot Wings' är namnet på denna ginnalalönn som efter många år levererar. Fullt med illröda näsor som lyser upp. På bilder är det bara ett knippe.
Har planterat den så att eftermiddagssolen lyser igenom som bäst.


I vinpergolan har öst och väst åter knutits ihop. Den ena blå, den andra vit.

Ukraina har denna klematis som hemvist. 'Alionushka'. Hjärtstilla tränger på från höger.

En annan klematis är 'Romantika'. Jag har ett par stycken, den här är den bästa. Franskt kungsljus och mossros 'Henri Martin' som sällskap.
Jättevädden anas...

Jättevädden dansar i vinden.


Kardvädd, alldeles strax i blom. Skulpturala i motljuset. Småplantor som gör ont i barfotafötter...

'Elin' tar sig, om än sakteliga. En svensk ruta. Thalictrum 'Elin' som dessutom har snygga ben.

"Berits blå", riddarsporre som fåtts i byte.

I helgen satte jag upp en skylt vid vägen, "Öppen trädgård". Faktiskt var det ett tiotal som kikade in. De som stannade längst var här i en och en halv timme! Riktigt trevligt att hinna prata med alla.
Nu i veckan kommer ett litet sällskap, med få besökare samtidigt ger det mig (och säkert de) så mycket mer i utbyte.

/Anette

4 kommentarer:

  1. Visste inte att det fanns namnsorter av Ginnalan, men vår har vi haft i minst 30 år så det har väl hänt en del :) 'Hot Wings' var i alla fall superläcker :) Det skulle vara så roligt att få se din trädgård irl, det ser så himla fint ut. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Ginnalönnen(så snyggt!!) har jag inte men många av de andra du visar. Min 'Elin' (med snygga ben ;-)!) har snart blommat över. Jättevädden är lite av en styggelse här i och med att den sprider sig så med frön och mycket svår att gräva upp. Dock en riktig humle- och birestaurang. Kardvädden är ny hos mig och ser ut ungefär som din på bild, dvs, har inte slagit ut än. 'Aljounuska' behagar inte visa sig riktigt i år. Har den kanske en begränsad livslängd? Min är 10 år, ungefär, och har alltid varit både hög och rikblommande.
    Visst är det härliga tider nu och din idé att sätta en skylt vid vägen om öppen trädgård tycker jag var alldeles jättefin! Håller med dig om att man får ett större utbyte av besökarna när man har tid att prata med var och en. Är ändå nyfiken på om det var folk som var genuint intresserade av trädgård eller "vanligt" folk som mest "spelar golf" ;-)och bara gjorde en avstickare så här under semestertider?
    Ser så framemot "kaninöronen" :-)
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Mycket nu. Gillar också din lönn, den har verkligen snygga fröskidor. 'Elin' har inte så snygga ben här i år. Det har varit för torrt. Men det är en kanonväxt annars.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Snygg rönn. Jättevädden har vi haft och jag gillade den med sina dansande blommor men tyvärr blev den alldeles för stor så nu är den borta. Det finn ett ex av den hos grannen så jag får kolla in den där. Kardvädd har vi också och den har fått vara kvar. Den hoppar runt lte här och där men den gillas ju av humlor och bin Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!