torsdag 13 april 2017

Sorgens dimma

Allra värsta början på en tidig morgon i förra veckan.

I nästan samma minut som jag föddes, dog min pappa efter en lång och mycket jobbig period.
Alla hann i tid för att träffa honom de sista dygnen.
Nu råder stillhet och ro för pappa och sorg med allt vad det innebär i olika skepnader för alla oss runt omkring. Känslorna har haft och har ännu sina dalar.

Jag hämtar styrka hos de mina och i trädgården. Där är också stilla och det har stannat upp. Med kylan sker knappt något.


Några aurikler skrek efter omvårdnad, de hörsammades och omplanterades. Blir spännande att få se hur blommorna blir, ett litet lotteri är det ju. Nu har de fått bättre förutsättningar i alla fall.


Vi fick huset fullt med barn och barnbarn. Så mycket sann glädje att se dem tillsammans. De ger kraft att orka med i dessa dagar.

Den surrealistiskt makabra inledningen på min (mycket ojämna) födelsedag avslutades med ett dämpat stillsamt firade långt senare samma dag.

Tillsammans tar vi en dag i sänder.
Ha en fin påskhelg alla!
/Anette

13 kommentarer:

  1. Kondolerer med tapet av din far. Jeg håper du kan få en fin påske og få noen gode gledestunder i hagen. Klem fraAnne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Beklagar din sorg. Livet blir aldrig riktigt detsamma efteråt. Lyckligtvis har du de dina nära.

    En styrkekram till dig <3
    Anja

    SvaraRadera
  3. Beklagar din förlust! Det är som ett speciellt tecken att det sker på din födelsedag.

    Vidarebefordrar ett citat som min dotter lagt in idag. Hon miste sin make förra sommaren och jobbar med sin sorg.

    Läser ett citat av Lars Björklund ur hans bok "En skugga av kärlek"
    "De finns de som säger att sorgen går över. De vet inte vad de talar om. Sorgen omvandlas, men den går aldrig över. Det är något annat som går över. Men aldrig sorgen.
    Smärtan klingar av men sorgen, tomheten och saknaden finns alltid kvar.
    Ingenting går över. Det blir något annat. Det är vad sorgen handlar om.
    Att bli någon annan. Att röra sig mot en ny verklighet där sorgen är en del av villkoren."

    Varma kramar från oss i Björka.
    /Märit


    SvaraRadera
  4. Beklager din sorg, og det gjør garantert veldig vondt å miste din far. Godt at du har barn og barnebarn på besøk!

    Klem

    SvaraRadera
  5. Bleklagar din sorg! Vet hur det känns, pappa gick bort efter en jobbig period (för både honom och oss)för ett o ett halvt år sedan och jag "ramlade ner i ett svart hål" Hoppas att du kan hämta den kraft du behöver i din trädgård och med hjälp av familjen. KRAM!Monne

    SvaraRadera
  6. Beklagar och vet vad sorg är. Vår son omkom och efterlämnade treåring och gravid hustru för tre år sedan. Känns alltid mer som denna tid då han skulle haft födelsedag.
    Vet inte om det var fullmånen eller inte men vi fick också besked om flera dödsfall i helgen samt terrorattacken. Så nu väntar oss begravningar.
    Skönt att vi har barnbarn som är friska iallafall.
    Glad Påsk ändå.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  7. Beklagar din sorg. Jag tycker det är så konstigt vid såna tillfällen, allting runtom fortsätter som vanligt och man skulle vilja stoppa tiden så att allt stannar upp ett tag. Jag tror att man har mycket hjälp av naturen och trädgården vid såna tillfällen. Carita

    SvaraRadera
  8. Blir tomt när föräldrarna försvinner men det är livets gång.
    Sköt om dig och ha en fin påskhelg.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Beklagar sorgen! Skönt att ni har varann och så småningom går livet sakta vidare.

    Önskar dig en trevlig Påsk trots allt! Carina

    SvaraRadera
  10. Jag finner inga ord Anette. Min man kom just in med information från en gemensam vän här i byn att din goa pappa gått bort. Jag som var förbi deras hus för en en tid sedan (2:a april)med hundarna och tänkte på dom och Charlie. Jag kunde ju inte ana att det var så illa med honom. Sänder tröstkramar och styrke kramar till dig i denna svåra stund. KRam /Diana Lovatt (Järbo)

    SvaraRadera
  11. Beklagar och vilket märkligt sammanträffande med dagarna när det finns 364 andra. Trädgården är go att ha i alla lägen.
    Kram/Anette

    SvaraRadera
  12. Vi sörjer så olika. Hoppas att de fina minnena ger dig tröst. Du ska veta att jag känner mycket med dig. Det var därför jag var bara tvungen att skriva en gång till.

    Hoppas att få se dig snart här på bloggen
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  13. Här är en dikt som jag gillar. Kanske något även för dig...?
    DEN SOM INTE HAR SORGEN

    Förtvivlan är ett alltför stort ord,
    men jag vet inte … Ty sorgen är
    obotlig, den går aldrig över
    Därav dess styrka, dess bördighet för det
    som ännu inte förstörts inne i oss
    Den som inte har sorgen har intet
    Den som inte har sorgen kan ta sig till
    med vad som helst. Med vem som helst!
    Den som inte har sorgen har aldrig förlorat någonting,
    aldrig ägt någonting.
    Smärtan och försoningen
    finns inte hos den som aldrig har haft sorgen. Och dikten
    växer bara ur sorgen, ur den sorg
    som beretts ett rum i glädjens hjuls nav
    och där klarnat till blick och förståelse
    Claes Andersson

    /Anja

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!