lördag 17 augusti 2013

Färgstarkt, formsäkert & snyggt innanför staketet

Så är det hemma hos Tina och Jörgen i utkanten av Sandviken.
Igårkväll blev det äntligen av, trädgårdsbesöket tillsammans med några likasinnade med gröna fingrar.

Innanför en kraftig portal möttes vi av färdiga planteringar och påbörjade projekt. I en rasande fart händer det saker. Någon av de andra hade varit där för ett par veckor sedan och redan nu hade nytt gjorts!

Kom, vi går in:



Tina berättar om planerna att göra en rundel med gräsmattan här. I mitten står en fin vitbrokig lönn 'Drummondi'. Den vill de flytta upp i ett nytt projekt eftersom de anar att trädet kan bli för stort för platsen där det står nu. De har köpt till ett stycke precis bakom huset. Där finns stora möjligheter! Ett är säkert, det blir ingen plan gräsmatta i alla fall.


Jag hade nog låtit trädet vara på sin plats Skulle det en gång bli för stort, då hade sågen fått ta in det lite. Snygg krona!. (Såg ett ex av Drummondi på en närbelägen växtmarknad)

Höga växter skärmar av.
Det var lite sent för rosorna, ändå fick vi se så många ännu i blom. Så fick jag också se en ros jag förväxlat med en annan. I en rabatt stod rosorna ännu i sina krukor, där kommer det också att bli fint när det är klart.
Det var klematisarna som hade stor galaföreställning igårkväll. Vart man än vände blicken. Bakom den blå växer 'Huldine', syns inte men den var också i sitt esse.

En utan namn, glömde fråga. Fin med sina rosa mittstreck.
Överallt finns planteringar som ser genomtänkta ut, lagom mycket prydnader, trivsamt. Jag gick där med upptäckarglädje.
Hemma igen med nya intryck och bilen full av ett par tre nya träd från växtmarknaden jag passerade, mer om de en annan gång.

Grattis maken, nu är du lika gammal som jag!

/Anette

2 kommentarer:

  1. Så fin trädgård du besökte. Värsta med alla trädgårdsvandringar är att man kommer hem med så många nya idéer som man vill förverkliga och nya växter som ska ner någonstans i trädgården:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Så fina och inspirerande trädgårdsbilder från ert trädgårdsbesök! Nu fick jag en idé till ett rosentorn tack var det... ;-)

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!