lördag 26 maj 2018

Full fart

Första rosen och buskpionerna bestämde sig för att börja blomma igår. Redan.
Det är väldigt mycket på samma gång. Lite mer som det är längre norrut antar jag.
Trots att jag har obegränsat med tid hinns vissa saker inte med. Eftersom perennerna kommit så snabbt har många hunnit bli för stora för delning. Bara att anpassa sig till verkligheten.

En nyligen anlagd rabatt skulle få utfyllnad av sommarblommor jag sått. Då blev det för varmt. Ett par dagar med mer normala temperaturer gjorde att det igår planterades och vattnades. Dessutom täcktes allt med fiberduk.



'Emil'

Klematisarna i nya pergolan har fått klätternät. 

Utplanteringsdags. Här petunia och alster. Lika fina blev lejonfap och luktärter.

16 blommor på den näst en helt gula svaveloionen. Här blommar i en vecka hittills. Klarat fler dagar än andra pioner som står soligare till.

Ha en härlig avslutning på den här sommarmånaden alla!
Anette


4 kommentarer:

  1. Nydelig svovelpeon !!
    Det er varmt å jobbe i hagen nå, og mye som må vannes. Vi får bruke tidlige morgener og sene kvelder:-)
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvaraRadera
  2. Full fart på sommaren i Sverige, ser jag. Här i Wales är det lite lugnare. Vi hade vår här mellan vinter och sommar, även om vintern var hårdare än vanligt. Trots detta klarade sig trädgården bra. Igår och idag har det regnat och regnat, så någon vattning behövs inte. Bra för trädgården, men tråkigt för alla som har ledigt denna bank holiday weekend (helg lördag t o m måndag). Nu börjar regnet lätt och jag kan förhoppningsvis snart gå ut i trädgården och påta. Fick inspiration när jag var på Chelsea Flower Show i veckan.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Jättefin svavelpion, ja nu går det undan.
    I höstas flyttade jag sippan jag fick av dig till stugan där den nu har blommat så fint. Skönt att den klarade flytten, är planterad intill min trädpion från England.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vår svavelpion har blommat över och en hel del annat också. Det går så fort så man hinner nästan inte se att blommorna slagit ut innan dom vissnar. Nu får man vattna varje deg så länge vi får vattna. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!