fredag 15 september 2017

Skrabbigt och snyggt

Somligt hade växt och vräkt sig över andra. Flera gentianor var helt gömda. Den här brukar vara helt bedårande i rosa. Nu tämligen sliten, men ändå rätt läcker.

Den här har brännässlor och en dålig placering (av mig) gjort till vad den är. Bättring inför nästa sommar. Noteras på åtgärdslistan som prioriterad.

För några år sedan tog jag bort den rugge av klibbsalvia jag då hade. De måste ha frösått sig. Det kommer sparsamt med plantor. Egentligen är det bladen som är behållningen. Ljust gröna med fin form och storlek.

 Fotbladet ser allmänt risigt ut. Frukterna är läckra, ja inte att ära men utseendemässigt brukar de alltid få besökare att reagera.

Broccoli är mums, har fått en del som ligger i frysen. En del har vi redan ätit. Så mycket fräschare grönt än butikens variant.
Kålfjärilslarver... det här är svårt för mig. Fjärilarna är få av den arten just nu. Får väl göra en liten insats för beståndet.

Glanskörsbäret blir bara finare och finare. Först hade jag tänkt det som ett stamträd. När sidogrenar kom tog jag bort den första omgångens, men lät de vara följande år. Är nöjd med att det blev som det blev.
 Precis intill glanskörsbäret har jag en stor rugge med den höga dubbelblommande dagliljan Hemerocallis 'Fulva Flore Pleno'. Förra året var den väldigt sparsam med blommorna, satsade stort på plantans tillväxt. I år har de tokblommat.

Hm..?
Nedanför komposten...
Förmodligen en sådd jag stjälpt ur i förtid.
Corydalis någonting...behöver leta mig tillbaka i anteckningsböckerna, för den är sådd en gång för länge sedan.

Där den rosa gentianan växer har även saxifragor farit illa av överväxande (antagligen spansknäva). Särskilt den högra är illa ute. Sommarens fukt och regn har ju inte gjort saken bättre heller.
 Avslutningsvis en alldeles ljuvlig blomma, den heter 'Laura' är en näva.
Det var både lite plus och minus på växtsidan. Egentligen skulle detta inlägg ha handlat om växthuset.
I två (halv-)dagar har jag stått på knäna och oljat in skifferrutorna. Från att ha varit skitigt grådassiga har de nu blivit betydligt mörkare med en smutsavvisande yta. Ingen bild med kameran, så det får bli en annan gång. Nu känns det inte så dammigt ut därinne längre.

Ha en trevlig helg alla!
/Anette

3 kommentarer:

  1. Du har fångat hösten intåg perfekt får så ser ju det mesta ut just nu. Man vill ju bara se det som är fint och vackert men 'förfallet' hör ju också till. Larver i stora skaror är lite äckligt men vi behöver flera fjärilar för i år har jag inte sett många alls. Ha en fin dag. Carita

    SvaraRadera
  2. Trots att mycket är på utgående nu ser det fint ut på dina bilder. De låga växterna har en svår match här också. De blir undanträngda. Inga gentianor kvar, de klarar nog inte konkurrensen så bra.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Så gör jag också... tänker att jag ska skriva om nåt och så tar det en helt annan vändning, men det blir bäst om man pratar om vad hjärtat är fullt av.
    Få kålfjärilar... visserligen är jag för mångfald, men jag har svårt att uppskatta vita fjärilar med prickar på vingarna såvida de inte seglar nån annanstans än just över mina kålväxter. Här äter de inte bara matkålen utan ger sig snabbt på även krasse, ruccola, gyllenlack och vad jag nu kan ha får kålsläktingar. Undrar man nån gång över vilka växter som tillhör kålordningen så är fjärilarna duktiga på att peka ut med sin stora hunger.
    Visst får växterna lov att se lite tufsiga ut just nu. Här kan vi räkna med frostnätter när som helst. En vecka innan älgjakten säger mannen som har koll och det är inom de närmsta fjorton dagarna, så jag njuter av det som finns. Sen blir det mycket att ta hand om.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!