torsdag 18 maj 2017

Märklig maj

Mycket mer på plussidan den här månaden än den förra. Särskilt vädret. Väderminnet är kort så nu ser jag fram emot fler varma dagar som den här.

Saknade en gammal primula som borde blommat nu. Jag hade spanat på dess plats tills idag då den faktiskt blommar precis som den brukar. Det var bara så att Tulipa Tarda hade brett ut sig och bladen dolde.

En annan primula som ser jättefin ut är den här. Primula mistassinica. Frösådd.

En annan som jag har är gammal och namnet skulle kunna vara Primula vulgaris 'Dark Rosaleen'

Snyggast innan de blommar, tycker jag i alla fall, fylld blodört, 'Multiplex'.

Tror den här magnifika irisen äntligen kommer att blomma för mig. Iris magnifica, Samarkandiris. Frösådd.

Har börjat spana uppåt.
Ja, än så länge har jag bara fångat in enstaka blad och blomknoppar högt uppe i träden.
Tränar på de så länge.

Meningen är att jag ska komma en och annan fågel lite närmare.


I förra veckan fick jag besked från Afa försäkringar. Hand- och axelskadorna är godkända med en liten procent medicinsk invaliditet. Ersättningen betalades ut direkt och jag har börjat sätta sprätt på pengarna direkt! Lite guldkant på tillvaron. Äntligen kan jag lägga allt tjafs med Afa bakom mig.
Äntligen blev jag betrodd!

Den här veckan är en barnbarnsvecka, så det blir inte mycket gjort i trädgården. Passar på att njuta av barnbarnsmyset istället. Trädgården får vänta.

Det här får bli mitt bidrag för månadens bild i maj, som är temat för Blommig fredag. Fler hittas här: http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2017/05/manadens-bild-blommig-fredag.html

Sköna maj verkar ha kommit för att stanna.
Ha det så bra ni kan!
/Anette

5 kommentarer:

  1. Grattis till din framgång med AFA. Själv lyckades jag inte, men skönt att inte behöva bekymra sig om överklaganden och liknande. Nu har sommaren kommit.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nyt dagene med barnebarna, og våren! Alltid hyggelig når de blomstene en venter på, dukker opp akkurat der en visste de skulle være:-)
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvaraRadera
  3. Den blekt lila primulan är helt bedårande och den har du sått med frö?!? Imponerande!
    Grattis till försäkringspengarna, att det ska vara så svårt att få tillbaka lite av allt man betalar in under åren?

    SvaraRadera
  4. Roligt att du hittade den saknade. Den var väldigt söt i färgen. Och dina frösådder är imponerande :)

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  5. Søte Primula :) Jeg speider også etter en som ikke har dukket opp... Litt av et fotoutstyr du har der.
    God helg!

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!