söndag 22 maj 2016

Med växthus igen

För ganska precis 18 år sedan köpte jag ett cirka 9 kvm stort växthus i kanalplast. Var nöjd med det men kände ingen saknad då vi flyttade hit 2006. Sedan dess har jag varit utan.
Förra årets tomatskörd blev en enda tomat...
Har bestämt mig för att nästa år skaffa ett så stort som budgeten räcker till. Det ska stå på den nya platta delen av trädgården.

De senaste 12 dagarna har maken sågat, spikat, skruvat och fått till ett temporärt växthus. Idag byggplastade vi tak och sidor. Just då när det var klart kände jag en sådan glädje (den varar än).

Jag ska odla direkt i påsjord. Har lagt säckarna efter kanterna.
Det finns en hel del plantor som ska planteras.
Chili.
Spetspaprika.
Vanlig paprika.
Tomat.
Gurka.

Längs kortsidorna finns hyllor för pelargoner.




Emellan arbetspassen på växthuset har det blivit sått i alla pallkragarna. Massor av grönsaker!
I kanten av det nya jordgubbslandet såddes ringblommor och blåklint. Satte ner en massa asterplantor där också. Hoppas de repar sig efter bladlusattackerna de fick när de var riktigt små.

'Albina Plena' ser fin are ut än någonsin. Såg den en gång i en trädgård utanför Mora och en sådan ville jag ha. Har två nya i vitt som även de blommar i sin temporära pallkrageplacering.

Blir glad varje år som den här lönnen överlever. Bladutspringet är så vackert.

Hälsar Vigdis välkommen, det är roligt att du vill följa det jag skriver om och visar bilder på.
Ha en skön avslutning på helgen alla!
/Anette

4 kommentarer:

  1. Takk! Spennende å følge med på drivhuset ditt.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt växthus du har fått :) Nu kan du ju verkligen känna dig för hur du vill att ditt "riktiga" växthus ska vara :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Förstår att du är glad för det där växthuset. Fint blev det också - praktiskt med händiga äkta hälfter. Hälsa honom!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Flott med praktisk ektemann. Så deilig å få et drivhus igjen !
    Vakkert bladutspring på lønnen :-)
    Kos deg i drivhuset.
    Eirin

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!