fredag 21 november 2014

Solbacken: Örtagården (3/18)

Vi tittar bakåt i tid och rum. 2006 var den första sommaren här. Bilden är tagen uppifrån balkongen. Två träd är "prickade". Prydnadsäpplet med kaprifolen rasade i en vinterstorm. Oranieäpplet var full av kräfta, så det togs bort.
Vid lyktstolpen är en av de soligaste platserna, dessutom nära köksingången på glasverandan. Här bestämdes att det därför var en lämplig plats för örtkryddorna. Samtidigt som kantningen anlades en upphöjd kvadratisk plats. Mellan trästockar och jord ligger skyddande dammduk. För att få bättre sitthöjd och annan yta la vi annat timmer i ett till varv. Det grånade snabbt utan behandling.







Intill örtagården finns min favoritfrukostplats. Nu ser jag på ljuset och vad som finns på bordet att bilden är tagen kvällstid ;)
På kanten mot gruset ligger allsköns stenfynd, krukor och annat skrot. Ofta har jag ställt många krukor nedanför örtagården, för att de snabbare ska få skugga och för att mjuka upp de hårda linjerna.


Känns som om det mesta i örtagården är till lyst. Gräslöken används flitigt i alla fall. Det som finns här är bl a citronmeliss, fransk dragon, timjan, salvia, åbrodd. Några av de tidigaste vårlökarna har jag petat ner här för att här tinar det snabbt och längtan efter de första snödropparna och krokusarna är svår!
I mitten ståtar en klematis, 'Alionushka'. Fjädernejlika, klotrapunkel och rosenstav har också fått plats här i ytterkanten bland örterna.

/Anette

3 kommentarer:

  1. Klart man ska ha en örtgård på en Solbacke ;)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Hemtrevligt! Örterna är nog det jag uppskattar mest i mitt trädgårdsland, även de som inte blir använda så ofta tycker jag ändå är trevliga att ha.

    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  3. For en fantastisk plass du har. Den sitteplassen ved urtegården må være verdens triveligste. For en nytelse å sitte der med kaffekoppen sin:) Deilige sommerminner en mørk novemberdag.
    Ha en fin søndag.

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!