tisdag 9 juli 2013

Visningen idag

Förmiddagsstartade med att studera pärlgräsfjärilen. Utmärkt att börja sitt fjärilsintresse med. Sitter still. Länge. Jag hann nästan tröttna. Hann gott och väl gå in efter kameran i alla fall. 

På eftermiddagen kom ett lagom antal besökare för att kolla in rosorna. 40 stycken av de 60 blommade. Jag berättade lite om de flesta, några djupdykningar. T ex om 'Duchesse de Montebello'. Vem hon var mm.
Några växter gick inte att undvika.
'Alionushka' förstås. -"Va, har den växt så mycket från i våras?"

Det namnet antecknades flitigt liksom 'Henry Hudson' (Deddheddat 482 blommor hittills)
En annan som fick godkänt var kärleksörten 'Purple Emperor'.

Blåaste bland klematisarna: Fujimusume, i glanskörsbäret.

En av glasverandairisarna. Har den mörka färgen tagit slut....!

Detta armband och hängsmycke fick jag av besökarna. Visst är de fina! Det är alltid spännande, vad vill de se, vilka frågor kommer de med, kan jag svara på de? Vad väcker det för nya möjligheter? Besöka andra, ja, det kommer att bli av. Kanske redan nästa vecka.
När trädgårdsvännerna gått blev det ett välbehövligt dopp i poolen.
En skön sommarkväll helt enkelt. Kanske det kommer 13 mm välbehövligt regn inatt.
Familjen har fått stått tillbaka idag, imorgon vill jag annorlunda.
/Anette

3 kommentarer:

  1. Kul med fint besök i trädgården, ja nu blev jag också nyfiken på varför rosen heter 'Duchesse de Montebello'.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Varför bor i så långt borta? Vill också se alla fina trädgårdar!Tack för att du visar och berättar här!
    Marita i Vasa

    SvaraRadera
  3. Kul att det gick så bra. Heeelt galet med nästan 500 blommor på din Henry Hudson.
    På tal om trädgårdsbesök... Vill du följa med till Hudik på lördag? Ska hälsa på Inger på Kärleksstigen bla. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!